Gijs Holla: Sociaal en dienstbaarheid aan ondernemers van de binnenstad

Gijs Holla, de nieuwe centrummanager

Gijs Holla (1976) treedt in januari aan als de nieuwe centrummanager. Zijn taak: de binnenstad bruisender, aantrekkelijkere economisch vitaler te  maken voor bewoners, bezoekers en ondernemers.  Holla wordt de verbindende schakel tussen winkeliers en het college van B.& W. “Daar weet ik wel de weg”, zegt Holla.  Hij was 14 jaar raadslid (PvdA) waarvan bijna 6 jaar fractievoorzitter.

In de Leidse binnenstad kent hij elke straat en steeg. In Venlo geboren, kwam hij voor studie naar Leiden, werd verliefd op de stad en bleef. Hij werkte bij de overheid en bedrijfsleven, maar Leiden was voor hem dé stad.

Ga je als centrummanager steun en toeverlaat voor ondernemers je PvdA achtergrond verloochenen? “Helemaal niet”, antwoordt Holla. Ik zet wel een andere pet op maar ik ben echt de zelfde Gijs Holla werkend vanuit mijn sociaal democratische gedachtengoed”. “Sociaal kun je alleen zijn als je economisch sterk bent en mijn dienstbaarheid richt zich nu op de ondernemers in de binnenstad”.

Zelf meerjarig bewoner van Leidens’ centrum kent hij veel mensen, hun zaken én problemen. Niettemin wil hij de eerste maanden in zijn nieuwe baan besteden om mee te draaien in de  detailhandel-  en horecabedrijfjes.

Onlineshopping

De nieuwe centrummanager begint in een tijd dat winkels het best zwaar te verduren hebben door online concurrentie. De internet aankopen pikten de laatste jaren 1/3 van de omzet van de detailhandel. Ook in Leiden met leegstand tot gevolg. Vaak plekken die vervolgens opgevuld worden door horeca bedrijfjes. “Beter een koffiezaak dan leegstand, toch”, reageert Holla. Maar verandert de binnenstad dan niet zoetjes aan van een winkelcentrum in een uitgaanscentrum? “We moeten streven naar een goede balans”, antwoordt hij.

Volgens hem heeft Leidens’ centrum prima kaarten in handen met haar sfeerbepalende historische binnenstad, een half miljoen potentiele regionale bezoekers en toeristische trekpleisters. Samen met de ondernemers wil hij het online shopping tij proberen te keren. Klanten die nu naar een winkel gaan om de waren te zien en te voelen om vervolgens thuis deze op de computer te bestellen, verleiden lokaal te kopen. “Service, kwaliteit, prijsstelling en sfeer”, noemt hij de vormen van actie die het koopgedrag van de klanten moeten veranderen. Spannende combinaties met meer functies in één winkel. “Neem ‘Guitars and beans’ als voorbeeld”. Hij ziet zich als adviseur die de winkeliers in raad en daad gaat bijstaan.

De gemeente heeft nu wel grote parkeergarage aan de rand van, maar nu het merendeel van de bezoekers op de fiets komt, struikel je op zaterdag over de fietsen in het centrum. Holla: “Ik ken twee soorten fietsers. De ene die zijn (mooie) fiets gratis of tegen betaling keurig ergens stalt. En de andere groep die het liefst zijn fiets ín de winkel zet. Ik ga mij inzetten voor meer fietsparkeer plekken. En wat de tweede groep betreft moeten er fietsvakken komen waar de bezoeker veilig zijn fiets kan parkeren, te beginnen in de Breestraat.

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *