Antje Jordan tegen haar bezoek: “Er is nergens plek, zet jullie fietsen daar maar even neer”.

Leidse parkeerruimte moet worden herverdeeld tussen auto en fiets

Als je in een woonwijk je auto parkeert, blokkeer je ‘t uitzicht van de bewoner, maar durf je ook je fiets tegen de pui van die woning te zetten? Nog voor je wegloopt, tikt de bewoner woedend op het raam. Wat moet dat! Maar waar moet de bovenwoningbewoner, de student of de toevallige bezoeker dan zijn rijwiel kwijt? “Autoparkeervakken inwisselen voor fietsparkeerplekken”, antwoordt Antje Jordan. “Ik wil mijn auto best verderop parkeren als zij hun fiets dan netjes kwijt kunnen”.

Samen met haar D66 partijgenoten Sander van Diepen en Francien Zeggelt legde zij deze netelige vraag over terugdringen van auto parkeerplekken ten faveure van fietsparkeerplaatsen op tafel bij het stadsbestuur. Er kwam een hoopgevende reactie van B.&W. met als strekking: bewoners van de binnenstad alsmede de eveneens krap bemeten oudere stadsschil bewoners kunnen daar zélf iets aan doen. 

Dien individueel of samen met je buren een aanvraag in voor een gezamenlijke fietsparkeerplek, al of niet op een auto parkeerplaats die nu door een anonieme automobilist uit de buurt wordt bezet. “Wij ontvangen maandelijks hiervoor ongeveer 10 aanvragen, waarvan de helft gehonoreerd wordt. Er zijn in 2019  342 fietsparkeer plekken geplaatst”, aldus de het college van B.&W..

Fiets op één ?

De gemeente is dus best goed bezig. Waarom weten de fietsende Leidenaren dat niet en gaan zij de titanenstrijd over de publieke ruimte met de autobezitters niet aan?  En waarom wordt bij het stimuleren van een de fiets als schoon, gezond en duurzaam vervoermiddel die nu ook zonder hinder geparkeerd kan worden, niet breder uitgemeten in hun promotie?

Op de site van de gemeente is niets van deze informatie te vinden. Zou je ook wel een willen weten waarom de helft van de aanvragen voor fietsparkeerplekken in de wijk wordt afgewezen. Fiets stond toch op nummer 1 in de mobiliteitsnota van de gemeente! En kan ook groen opgeofferd worden voor deze noeste weggebruiker die weer en wind trotseert?

In Den Haag werkt men al enige tijd met fietsvlonders (zie inzet foto) met plek voor 8 fietsen aan beugels. De vlonder neemt de zelfde ruimte in als één autoparkeerplaats.

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *