Maarten von Bose, (li) aspirant zijinstromer en docent Kees van der Velden op de informatieavond op het Da Vinci College

Is een loopbaan als docent iets voor jou?

Maarten von Bose (54) een Oegstgeester ondernemer denkt aan overstappen naar het onderwijs. Hij bezocht de ‘zijinstromers’ avond in het Da Vinci College. Von Bose beschikt over ruime ervaring in het bedrijfsleven en is super gemotiveerd zijn kennis en ervaring te delen met jonge mensen. Na de informatiebijeenkomst woensdag jl. praat hij even na met een organisator, Kees van der Velden: “Er dreigt op termijn een docententekort voor VMBO, HAVO en VWO en vanavond blijkt weer eens dat er veel belangstelling voor ‘t vak.”

Economie”, antwoordt Von Bose, dát is het vak dat ik graag wil onderwijzen. Zelf volgde hij als jonge man de HEAO (Hoger Economisch en Administratief Onderwijs) en werkte in leidinggevende functies in het bedrijfsleven. Tegenwoordig adviseert hij een start-up. Wat drijft Von Bose? “Lesgeven is inspireren, al is er maar één leerling die ik raak”, antwoordt hij.

De informatieavond wordt bezocht door ca. 150 belangstellenden, 50/50 man/vrouw, leeftijd tussen 30 en 50 jaar. Bij handopsteken wordt geantwoord op de vraag of men een dienstverband van 12 tot 16 uur per week, te veel of te weinig vindt. De aanwezigen worstelen zichtbaar met die vraag. We zitten hier naar een aanbod van parttime banen te luisteren, hoort men hen denken. Die 12 uur is wel een driedaagse werkweek, verduidelijkt de spreker. Vier uur lesgeven is, samen met voorbereiding en evaluatie, één werkdag”. Kan ik daar (met mijn gezin) van leven, rekent men stilletjes.  

Werkbelasting

“Je staat de hele dag aan”, zegt een ervaringsdeskundige, een zijinstromer van een paar jaar geleden. En met de aanvulling: “Na een dag voor de klas ben je echt uitgevloerd”, legt haar collega er nog een schepje bovenop. Het aantal handopstekers die het 12- 16 uren-beleid van de school billijkt,  krijgt aarzelend de overhand. Het onderwerp werkbelasting is daarmee ook besproken.

Het zevental scholen uit Leiden en de Duin en Bollenstreekak die vanavond gezamenlijk de voorlichting over een eventuele overstap naar het onderwijs organiseren, denken dat de komende 5 jaar ca. 70 leerkrachten nodig zijn. Die moeten uit de bron van  zijinstromers komen, is hun inschatting. Er wordt gezocht vooral naar  bèta’s. Wis-, natuur- en scheikunde of techniek ook praktijkvakken als produceren, installeren, energie en bouwen. Naar geschiedenis, Frans en Duitse leraar is minder vraag. Per 1 september 2020 kunnen de eersten aan de slag.

“Ik ben hockey coach en train 12 en 13 jarige, werkt dat bij mijn sollicitatie in mijn voordeel”? Er wordt een nieuwe onderwijs begrip geïntroduceerd: ‘Elders verworven competenties’. Maar van het antwoord kunnen de meeste aanwezigen weinig chocola maken. Soms wel soms niet. Je moet ze wel klaarstomen voor een examen hoor en een veldtraining is wel wat anders. Maar wat wel evident is, is dat je van de omgang met pubers en jong volwassenen kunt genieten, iets voor hen wilt betekenen. Als een zijinstromer van een paar jaar  geleden vertelt dat zij op de eerste dag de beste dag meteen in het diep werd gegooid en alleen voor een klas werd gezet zonder begeleiding. “Mijn welkom was, oh, fijn dat je er bent, er is iemand plotseling ziek geworden. Het woord ‘cold turkey’ valt. De gelijkenis van een eerste werkdag en het afkicken van drugs, veroorzaakt de nodige hilariteit. “Dat komt echt niet meer voor”, bezweert docent Kees van der  Velden, hij toont een gedegen inwerkplan compleet met snuffelstages en oriëntatie dagen. Voor meer informatie ga naar www.leraarwordeninLeidenDuinenBollenstreek.nl

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *