Vaar goed & Vaar veilig’ met deze campagne gaat het waterseizoen 2017 van start. Met o.a. borden en flyers wijst ‘Handhaving’ en waterpolitie de plezierboot schippers op de regels. “Rechts houden (stuurboord) en voorrang geven aan beroepsvaart, dat zijn de regels ”, zegt Koene Parmentier die het gezelschap pers en wetshandhavers door de stad navigeert. Het zonnetje, water en ontspannen terrasgenieters langs de kant, laten wij het vooral gezellig houden
Bij Parmentier, schipper en gids van ‘De Stille Kracht’, kun je zonder stemverheffing praten terwijl de Leidse binnenstad aan je voorbij glijdt. Hij laveert door de grachten onder bruggen door. Alles met een vaartje van 6 km. per uur, de maximum toegestane snelheid op het Leidse water. Zijn fluister motor is nagenoeg onhoorbaar, geluidsoverlast is de meest gehoorde klacht van bewoners van de binnenstad. Overmatig alcohol gebruik met roekeloos vaargedrag zijn het grootste gevaren op het water, volgens de politie.
extra verkeersmaatregelen
Op hoogtijdagen zijn er wel een paar duizend boten in de binnenstad. Leiden is een echte bootjesmagneet. Iedere botenbezitter van Alphen tot Katwijk die ‘een rondje’ maakt, legt aan in Leiden. Wordt het té druk op het Leidse water? “Het gaat eigenlijk best wel”, zegt Parmentier, ”als we elkaar maar letterlijk en figuurlijk de ruimte geven”. En hij vervolgt: In de 33 jaar dat ik met gezelschappen door Leiden vaar, heb ik eigenlijk nooit echt akelige dingen meegemaakt. Het is natuurlijk altijd wel even oppassen met onervaren zondag schippers. “Hier bijvoorbeeld, zegt hij, “onder de overkluizing van ’t Gangetje”. Voor het eerst toetert hij om eventuele tegenliggers voor zijn komst te waarschuwen. ‘Moeten er extra verkeersmaatregelen getroffen worden, één richting verkeer onder het Gangetje bijvoorbeeld?’ “Ach, voor die dagen dat het echt heel druk is, is zo’n verbodsbepaling niet nodig. Maar dan moet je ook handhaven”. “Nee, laten wij het zo maar houden”.
“Zichtbaarheid zijn op het water op het water, dat werkt preventief”, aldus de politiewoordvoerder. Wij zorgen ervoor dat er op drukke dagen tenminste twee boten in de stad patrouilleren”. Waterboetes zijn lang niet mals, € 90 boete als je wat te hard vaart en als je veel te hard vaart moet je heel diep in de buidel tasten. Geen vaarbewijs? Een boete € 550, dat tikt aan! “Wij waarschuwen vaak,” vervolgt de politieman, maar ‘t houdt ook een keer op met waarschuwingen . Laatst zei een niet al te snuggere overtreder tegen mij: “Daar heeft uw collega mij vorige week ook al voor gewaarschuwd”. Doe kreeg meteen een flinke prent. Boteneigenaren zijn meestal ook niet noodlijdend. Informatie: www.leiden.nl/vaarregels