Fiets forens Wim Klein geniet en ergert zich niet

Nederlanders zijn in de laatste tien jaar bijna 10 procent meer gaan fietsen. Dat is 15 miljard kilometer per jaar meer. Veilig Verkeer Nederland (VVN) geeft toe dat het behoorlijk vol wordt op de fietspaden. Wim Klein (60) fietst dagelijks op en neer naar zijn werk in Den Haag. Elke dag 2 x 16 km. samen 6.000 km per jaar. ‘Ja, het wordt de laatste jaren wel wat drukker’, erkent hij, ‘zeker aan de stadsranden. Maar ik geniet nog elke dag. Mijn motto: anticipeer, geniet en erger je niet’.

‘Geef je medeweggebruiker de ruimte’, zegt Klein. Met die instelling houdt de Zoeterwoudense personeelsfunctionaris  zich ‘fietsend’ staande in de wereld. Twee uurtjes per dag voor zich zelf, quality time. Op fietsen kun je je kleden gekleed naar elk jaargetij en op zijn werk verwisselt hij zijn fiets kloffie voor schone kleding.

Ongelijke snelheden

Het beeld dat door fietsverkeer met ongelijke snelheden, de weggebruikers elkaar oorlog verklaard hebben, herkent hij zich niet. Hij is overwegend positief over de fietspaden en de verbeteringen die de laatste jaren werden aangebracht. De Velostada, het snel fietspad van Leiden naar Den Haag aan de zuidzijde van de spoorlijn, vindt hij prachtig. Zijn kortste weg van huis naar zijn huidige werklocatie, is via de polders en door Leidschendam. Hij vindt de fietspaden buiten de bebouwde kom breed genoeg en goed onderhouden. Nog wel wat hobbels hier en daar en bij de open plekken iets te windgevoelig, maar klagen?, klagen doet hij niet. ‘Zolang de auto’s voor ons fietsers maar weg gehouden worden, is er geen vuiltje aan de lucht’. Klein: ‘Aan de rand van de stad is het wel oppassen. Rijd nooit vlak langs geparkeerde auto’s want portiers kunnen plotseling open zwaaien. En als een kind voor je fiets, weet ik gewoon dat die, zonder zijn hand uit te steken, bij het volgende kruispunt links afslaat naar zijn school.

Valhem

VVN publiceerde een rapport dat vorig jaar 350.000 ongevallen met letsel plaatsvonden op de fietspaden. ‘Ik ben drie keer flink onderuit gegaan in die 20 jaar”, zegt Klein. Alle keren bij gladheid, geen voetjes op de grond, hé. Flinke klappers, dat wel, geen bot breuken alleen schaafwonden. Ik fiets ‘zonder ondersteuning’ maar ik heb altijd een valhelm op’

Ergert Wim Klein zich echt nooit in het verkeer? ‘Nou als ik een moeder zie fietsen met een kind achterop en door het rood rijdt dan zou ik tegen haar, bij wijze van spreken, het liefst een proces starten om haar uit de er ouderlijke macht te ontheffen’. ‘En op de spedelec’s,  die snorfietsen die je geruisloos met 45 km per uur achterop komen, eerlijk gezegd, dáár heb ik een hekel aan’. In de elektrische fiets en andere ludieke fietspadgebruikers, zoals de aerodynamisch gevormde fiets torpedo’s’,  ziet hij niet geen bedreiging. Dat zijn ze vaak wél voor zich zelf, vanwege slecht  zichtbaarheid of inschatting hun eigen snelheid en manoeuvreer mogelijkheden. Uit onderzoek blijkt dat de meeste fietsincidenten, solo ongevallen zijn.

Beloning

Nationaal wordt gewerkt een ‘fietspadcode’ die volgend voorjaar wordt bekendgemaakt. ‘Fietsgedrag positief benaderen, dat is goed’, zegt Klein ’en een mooie publiciteitscampagnes bij de start, met posters en filmpjes op de tv’. Klein vervolgt: ‘ Maar vergeet in het beleid vooral de fietsers zélf niet, beloon hem. Bouw bijvoorbeeld schuilplekken op verlaten wegen,  plaats windschermen op tochtige stukken, bied snelle pechhulp voor ons fietsers. Als je bezweet bent van het fietsen wil je bij pech snel geholpen worden.  Wij dragen bij aan de oplossing van files en besparing van het milieu. ‘Dat verdienen wij fiets forenzen toch, of niet’!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *