Hudson’s Bay opende dinsdagochtend 12 september haar deuren. Op de gevel, naast de nieuwe naam, staat nog vaagjes: ‘Vroom & ..’. Last van nostalgie? ‘Hudson Bay is een beleving’, zegt vestigingsmanager Benjamin Heij. ‘Onze doelgroep is 20 tot 45 jarigen met een goed inkomen. ‘Premium’, is volgens hem de positionering van het warenhuis, ‘Hudsons Bay is voor de hogere middenklasse’. Maar beschikt Leiden over voldoende jonge, goedverdienende kooplustigen van sjieke producten?
Een ingrijpende verbouwing was niet nodig, het V. & D. pand was in 2014 net helemaal opgeknapt. Maar het interieur en de uitstraling zijn wel compleet veranderd. De nieuwe opzet is licht, ruim, lux en bezoekers worden tijdens hun bezoek geëntertaind met activiteiten.
De Leidse store manager, Benjamin Heij, gebruikt bij de ‘pers preview’ van zijn warenhuis vaak het woord ‘gasten’ om zijn toekomstige bezoekers te duiden. In het nieuwe warenhuis wordt de gast in roze kooplustige wolk in de juiste stemming gebracht. Het personeel, ongeveer 200 jonge werknemers in donkere uniformpjes, stralen warmte, gastvrijheid en hulpvaardigheid uit. Nee, het is geen zaak waar je ongestoord kunt rondsnuffelen tussen kleding op zoek naar iets van je gading tegen een zacht prijsje.
Beverpelzen
Na Amsterdam en Den Haag is Leiden de derde vestiging op rij die opent, er volgen er nog 14. De Canadese winkelgigant Hudson Bay Company (HBC) begon in 1670 met ruilhandel in beverpelzen. In 2017 had zij 480 winkels, 66.000 werknemers en een omzet van 14,5 miljard Canadese dollars.
De ingang aan de Aalmarktzijde binnenkomend links, veel eersterangs schoenen. Rechts af: héél veel cosmetica van alle bekende merken. Op de eerste etage dameskleding, veel licht en ruimte. Voor verschilde merken geldt ’shop in shop’. In de hoek van deze etage ‘Click & Collect’ waar onder andere online aankopen in de winkel kunnen worden afgehaald of teruggegeven als de aankoop tegenvalt. ‘Hier is ook de leisure afdeling, sportkleding verkopen wij niet’, zegt Heij, ‘sportkleding draagt iedereen toch gewoon in z’n vrije tijd tegenwoordig’. Op de tweede étage de herenmode. Het interieur is stoer en bruin. Alle grote merken voor (slanke) goed verdieners zijn present. Bij het herenondergoed een boksbal waar je een flinke ram op kunt geven. Er naast een tafel vol boxer shorts. Op de derde étage huishoudelijke apparatuur en de kinderafdeling. En op de vierde aantrekkelijke cadeaus, een schatkamer voor ‘relatiegoedmakertjes’. Portemonnee meenemen.
Ronddraaiende toiletjuffrouw
Het restaurant op de vierde is gefacelift, verder niets veranderd. Het wordt nog steeds geëxpoiteerd door La Place. Het balkon terras met het mooiste uitzicht over Leiden is er ook nog. Ook het windluwe terrasje ernaast waar de meeuwen de baas zijn, is niet veranderd. De toiletten zijn nu op de vierde. De juffrouw van de retirade is vervangen door een tourniquet die voor je draait na en inworp van € 0,50 . Bij benzine stations krijg je voor het betaalbewijs, tevens een bonnetje voor korting op je kopje koffie. Het stimuleert het restaurant bezoek. De rondleidende manager vindt dat een prima idee, hij denkt erover na.
Het terras op straatniveau naast de ingang op de Aalmarkt komt niet terug. Dat wordt een rotzooi met fietsen, net pal voor je schoenen etalage, net als vroeger, waarschuwt de pers. De manager krabt zich achter het oor. Dat wist hij niet, hij is niet van vroeger. Hij is van de toekomst, van Hudson Bay.
Bij de foto: ‘Kom binnen bij Hudson Bay’, zegt vestigingsmanager Benjamin Heij.