Voortschrijdend inzicht, busstation op zelfde plek

Het busstation blijft aan de stadszijde van Leiden C.S.. Het gemeentebestuur ziet af de gemeenteraad  twee mogelijkheden voor te leggen. Er waren nog twee locaties, Stads – en LUMC-zijde in de race. Met dit vroegtijdige besluit probeert B.&W. de oplaaiende onrust en oppositie tegen het Terweepark (achter het station) te smoren. En herrie in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018, wil B.&W. al helemaal niet. Tegenstanders zijn opgelucht. Verantwoordelijk wethouder Paul Laudy dekt zijn aftocht met opsommen van nadelen van zijn keuze.

Alleen een handjevol (betaalde) adviseurs en B. & W. zelf geloofden nog in een busstation aan de achterzijde, op de plek van het Terweepark. Ongeloof en spot was hun deel en dat waren nog de beleefdste tegenstanders. De gemeenteraad hield zich stil behalve dat zij een keuze met een breed draagvlak in de bevolking verlangden. En betrokken daarmee ook een standpunt in de locatie keuze. Het besluit van B.&W. luidde ook het einde in van prestige dromers, plannenmakers die die treinreizigers een Manhatten-aanblik wilden bieden. Naar mate de LUMC-zijde als mogelijke locatie langer in de lucht gehouden werd, kwamen tegenstander met steeds drastischer tegen voorstellen. Het meest vergaand was het compleet neerhalen van het huidige, tien jaar oude, station om vervolgens helemaal opnieuw een OV-knooppunt te bouwen. Een station zoals in Arnhem waar treinen, bussen en fietsen samenkomen in één gebouw.

Leiden Centraal Park

Friso Versluis, woordvoeder van werkgroep Ruimtelijke Ordening Leiden Zeezijde, vindt de locatie keus een verstandig besluit van B.&W. ‘Het koste ons wel veel tijd en moeite het stadsbestuur op ónze gedachten te brengen’, verzucht hij. Hij hoopt dat het reizigersbelang, verkeersveiligheid en  leefbaarheid een hogere prioriteit krijgt dan het bouwen van woningen en kantoren langs het stationsplein. Hij pleit voor ‘vergroenen’ van de omgeving. ’Geen stationsplein, maar een station park, is zijn idee.

Ook het College van B.&W. heeft zo haar ideeën, vertelt Laudy. Zij wil het stationsgebied een aantrekkelijk verblijfsgebied maken, een hoogwaardige entree naar de binnenstad. Met veel glas en beton van ‘De Lorentz’, in aanbouw is tegenover C.S., en de mega bioscoop ‘De Geus’ waar nu ongeveer het Jumbo –gebouw staat.  En natuurlijk een autovrije Stationsweg en Steenstraat, met een rode loper naar de binnenstad.

De complimentjes van zijn oude tegenstanders over zijn recent verworven wijsheid neemt bouwwethouder Wethouder Laudy blijmoedig in ontvangst. Maar hij heeft al een lijstje problemen waarmee zijn vroegere tegenstrevers hem nu mee opzadelen. Bij de inpassing van het busstation moet hij nu rekening houden met een eventuele uitbreiding van Leiden C.S.. Voor deze busstation locatie moeten nog wel goede aansluitingen gemaakt worden om op de Leidse Ring Noord, de Dellaertweg en de Plesmanlaan te komen. Ook de plannen voor het gebied tussen het voormalige belastingkantoor en het Stationsgebouw bestemd voor nieuwe flats, kantoren en winkels komen nu in de verdrukking, vreest hij.  ‘Alles moet zorgvuldig worden ingepast, maar in een compactere vorm’, aldus Laudy. En zijn fantasie de vrije loop latend”: ‘Misschien kunnen de bussen vertrekken in de plint van een van de nieuwe gebouwen’.

Bij de foto: Nieuw busstation op oude plaats

 

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *