Deelfiets moet fietsparkeer druk verlichten

In januari houdt de gemeente een proef met 125 deelfietsen. Voor een rit van Leiden C.S. naar een locatie op het Bio Sciencepark kan de (zakelijke)bezoeker een fiets huren voor € 1 per uur. Anders dan de OV-fiets , € 3,85 per dag, betaalt de deelfietser voor deze ‘Sleutelstadfiets’ vanaf het moment dat hij opstapt, tot het moment dat hij bij de andere (deel)fietsenstalling parkeert. “Het is nog een pilot”, zegt wethouder Robert Strijk. “We kijken of het navolging verdient”

In het Leids Nieuwsblad twee weken geleden stond een artikeltje met kritiek op het gemeentebestuur omdat het verhuren van fietsen vergunning plichtig werd gemaakt. Dat zou het gebruik van één fiets door meer mensen ontmoedigen, was het verwijt aan B.&W. “Dat wil ik graag in uw krant recht zetten,” zegt Strijk, “en ik gun u het primeurtje”. “Het tegendeel is namelijk het geval”, vervolgt hij, “wij willen juist deelfiets gebruik stimuleren. Hoe vaker één en de zelfde fiets gebruikt wordt,  hoe beter”. Strijk onderschrijft de stelling dat ‘stilstaand blik’ alleen maar geldt kóst bijvoorbeeld aan stallingsruimte. Bovendien betekent gebruik van een deelfiets minder andersoortige verkeersbewegingen. En het is nog gezond ook!

Strooifietsen

“De vergunningsplicht voor fietsverhuur bedrijven, die het College van B.&W. recent opnam in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), is ter voorkoming van ‘Amsterdamse toestanden’, zegt Strijk. De wethouder doelt hiermee op de honderden ‘strooifietsen’, rijwielen die deze zomer her en der in Amsterdam, na incidenteel gebruik, onbeheerd werden achtergelaten. Hier wijst Strijk meteen op een essentieel verschil met de Leidse deelfietsen proef: “In de Leidse pilot fietst men van één fietsenstalling naar een andere, deze proef voert van Leiden C.S. naar Bio Sciencepark”. In de toekomst zou er dus bijvoorbeeld ook een (deel) fietsenstalling naast de rechtenfaculteit in het Kamerlingh Onnesgebouw kunnen komen aan de Steenschuur.

Rond het station Leiden zijn dagelijks ongeveer 48.000 fietsbewegingen. Van de 13.000 stallingplaatsen bij het station wordt bijna de helft van de fietsen slechts  twee of drie keer per week gebruikt. Als een fiets veertien dagen lang helemaal niet gebruikt wordt, wat vastgesteld kan worden door ‘labeling’, wordt de fiets (ambtshalve) verwijderd. De stallingen slibben dicht, dus en er valt met de deelfiets een wereld te winnen.

“Ik nodig u uit onze model deelfiets te belijken”, zegt Strijk. Hij pakt zijn smartphone van zijn bureau en zoekt met de ‘app’ naar een beschikbare fiets in de buurt. “Er staat er een in de fietsenstalling naast het stadhuis”. “Ik zal die even reserveren, onthoud het nr. 23”. Bij de fietsenstalling aangekomen houdt Strijk zijn smartphone bij het fietsslot. “Blue tooth”, zegt hij met een technisch gezicht. En nog voor hij is uitgesproken, springt het slot open.  Het is een robuuste fiets, uniseks, stevige bagagedrager, geen versnellingen, terugtrap rem en goed onderhouden. Functioneel, maar geen fiets voor een ‘rondje Kaag’. “Is die ook niet voor”, zegt Strijk. “Het is een vervoermiddel voor een afstand van maximaal drie kwartier”. “We zoeken nog een naam, Sleutelstadfiets? “Oh, die neem ik mee”.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *