Leiden kiest voor Sleutelstad

De Leidse gemeenteraad koos vorige week unaniem voor Sleutelstad als haar plaatselijk nieuws medium. Nu is Unity TV nog Leiden’s officiële publieke regionaal medium, en ook voor haar buurgemeenten. Vijfjaarlijks vraagt het Commisatiaat voor de Media (CvdM) advies welke zender in een stad het beste communiceert met de inwoners. Deze eendrachtige Leidse aanbeveling is een steun in de rug van Sleutelstad en haar directeur Chris van Waard. Aanwijzing tot regionaal nieuwsmedium betekent een subsidie van € 1,30 per huishouden, ruim een ton per jaar.

De eenstemmige Leidse keus is tevens een krachtig signaal naar Oegstgeest, Zoeterwoude en Voorschoten die hun keus nog moeten bepalen. Van Waard met collega Reanne van Kleeft van Sleutelstad hebben de afgelopen maanden veel energie gestoken in het lobbyen en presentaties geven voor de verschillende gemeenteraden. “In Leiden hebben wij dat blijkbaar goed over het voetlicht kunnen brengen”, aldus Van Waard. “Nu nog even afwachten hoe dat in de buurgemeenten uitpakt”. Hij vervolgt: “Vorige keer verliep de procedure voor ons erg onbevredigend. Vijf jaar geleden maakte de Leidse raad géén keus omdat zij geen invloed wilde uitoefenen op aanwijzing van een nieuwsmedium dat haar zelf, de gemeenteraad, controleerde. Dat resulteerde er echter in dat dat Unity TV voor vijf jaar de machtiging kreeg op grond van één (voorkeurs) stem van een buurgemeente”. Maar dat ziet er deze keer, voor de zendmachtigingsvergunning 2018-2023, een beetje anders uit.

Werkt de Leidse keuze voor Sleutelstad positief bij de afweging van de raden in de buurgemeenten? Of gaan Oegstgeest, Zoeterwoude en Voorschoten uit van de veronderstelling dat hierdoor toch alle aandacht uitgaat naar de grootste van de regiogemeenten?

Van Waard: “Ik heb in mijn gesprekken onze buurgemeenten verzekerd dat, als zij voor ons kiezen, met de zelfde aandacht bediend worden als Leiden”. “De huidige inkomsten van Sleutelstad zijn nu alleen reclame-ontvangsten plus hetgeen wordt verdiend in samenwerkingsverbanden”. ”Maar mét die extra ton euro’s  gaan wij onze dienstverlening aan de bewoners van de plaatsen die ons kiezen uitbreiden met TV uitzendingen. Ons voorzieningen pakket voor een publiek regionaal medium is dan compleet: tv, radio, internet (website) en sociale media (Facebook en twitter).  Vooruitlopende op een positieve beslissing werven wij nu al correspondenten en leiden hen op voor verslaggeving van alle raads – en commissievergaderingen en om de plaatselijke highlights te verslaan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *