Scanauto legt gemeente geen windeieren

Uit een onderzoek van RTL Nieuws in een aantal grote steden blijkt dat dat parkeercontroles met een scanauto’s de gemeentekassen lekker spekken. De agressie tegen het handhavingspersoneel is met de introductie van de scanauto wel afgenomen, meldt RTL. Handhaving van parkeerregels is natuurlijk nodig en beschimpen, of erger, van parkeercontroleurs is onacceptabel. “In Leiden werd door parkeer digitalisering € 404.800 bespaard”, meldt de gemeente. Wordt digitaal parkeren het nieuwe verdienmodel maar is ‘boete en schuld’ wel evenredig? 

Amsterdam haalde in 2017 € 200 miljoen op aan parkeerovertredingen. Rotterdam verwacht voor 2017 € 67,6 miljoen inkomsten uit hun parkeerbeleid. In 2015, toen in de Maasstad de eerste scanauto’s de weg op gingen, was dat nog € 42,1 miljoen. Het financiële voordeel in Haarlem volgens het RTL-onderzoek bedroeg  € 18,5 miljoen  Delft € 15,1 miljoen. Doen wij in Leiden iets verkeerd of wordt een andere rekenmethode toegepast?

Sinds januari 2017 rijdt in Leiden een scanauto die parkeercontroles uitvoert, het bespaart parkeerwachters’ salarissen. Vervanging van menskracht door techniek was nodig, het aantal betaalde parkeerplaatsen in Leiden verviervoudigde vorig jaar. Op sommige tijden en plaatsen kost een uur parkeren in Leiden een dubbeltje. De scanauto vol met cameraatjes op z’n dak rijdt langs rijen geparkeerde auto’s en detecteert een niet betalende auto. Vervolgens gaat een rood lampje branden op een panel in de scanauto.  En als even later de scanauto ten tweede male een niet-betaald seintje krijgt, wordt met dit signaal een collega handhavingsmedewerker gewaarschuwd die zich op een scooter naar de plaats des overtreding spoedt. Deze volgscooter-parkeerwachter checkt voor de derde keer. De boete , het heet ‘naheffing’ bedraagt €  61 . De gemeente kan een naheffing opleggen als de auto op een plek staat waar die wel mag staan, maar waarvoor niet betaald werd.

Agressie

Volgens het RTL had de introductie van de scanauto ook een verblijdend bijproduct. Minder agressief gedrag tegen parkeercontroleurs. Dat komt waarschijnlijk omdat de (scooter) parkeercontroleurs minder  met de overtreder in contact komen. De controleur heeft minder werk. Alleen een naheffing onder de ruitenwisser schuiven en ze zijn al weer op weg naar de volgende klant. Zo blijft hen veel agressie bespaard. “Qua agressie is in Leiden het beeld bij handhaving noch afgenomen noch toegenomen”, meldt de gemeente. “De volgers en lopers blijven een fysieke controle uitvoeren op de voertuigen waardoor ze aanspreekbaar en benaderbaar zijn”.  In Amsterdam vindt de fout parkeerder nu al vaak geen boodschap meer onder zijn ruitenwisser, die krijgt hij twee dagen later per brief thuis.

“Ben ik weer de pineut” zegt de foutparkeerder bij zijn auto mét boodschap aangekomen. Bij het gepolijste scanauto parkeersysteem is de pakkans nagenoeg 100%. “Mijn vergadering liep 10 minuten uit, stom hé. Maar als mijn auto vannacht voor mijn huis in de fik gestoken wordt, pakkans klein, krijgt de toch gesnapte  pyromaan een milde taakstraf”.  “Zou de verhouding tussen ‘schuld en boete’ van mijn parkeerovertreding misschien iets te maken hebben met die gretige geldmachine op het gemeentehuis?

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *