Als je als klant de Syrische kappers Marwan Arar en Maher Alyousef Nederlands leert, krijgt hij korting op de prijs van je je kappersbeurt. Beide kappers uit Damascus willen meer klanten én beter Nederlands leren spreken. “Wij praten tijdens het werk Nederlands en de klant corrigeert ons”, is hun idee. “Echt, dat wordt liegen”, zegt Marwan. “Je bedoelt ‘lachen’, verbetert de klant.
Dameskapper Marwan Arar (35) en herenkapper Maher Alyousef (36) werkten 17 jaar in Syrië als kapper. Zij oefenden hun vak uit in modieuze zaken in de Syrische hoofdstad. In 2014 vluchtten naar Europa. Beiden zijn ervaren vakmensen die internationale ontwikkelingen, modes, trends en productvernieuwing in het mondaine Damascus van voor de oorlog volgden.
Vier jaar geleden arriveerden zij in Nederland. “Wij kozen voor Nederland als bestemming omdat wij hier veel vrienden en kennissen hebben die ons wilden opvangen”, vertellen zij. Voor beide kappers en hun familie ging alles ‘op rolletjes’. De vluchtelingenaanvraag bij de Immigratie en Naturalisatie dienst (IND) werd toegekend. Zij leenden een geldsom voor inburgering, geld dat zij na het behalen van een diploma keurig terugkregen. Zij verkregen hun vluchtelingenstatus voor een periode van 5 jaar.
Geen handje ophouden
“Om betaald werk te krijgen in ons vak, dát bleek niet eenvoudig”, vertellen zij. “Stage lopen met behoud van uitkering, dát lukt wel. Maar wij willen ons handje niet ophouden”.
Weer een eigen zaak, dat was hun wenkend ideaal. En met behulp van vrienden slaagden zij erin. Ze namen alle hobbels: inschrijven bij de Kamer van Koophandel, ondernemingsplan opstellen, bedrijfsadministratie voeren. In december werd hun kapperszaak geopend, M & M, op de Haarlemmerweg 1 G, hoek Marensingel.
De zaak loopt redelijk, vooral klandizie van landgenoten. “Wij willen graag meer Nederlandse klanten om beter te integreren en tijdens ons werk taal oefenen”, aldus de kappers.
Maar hoe stellen Marwan en Maher zich die Nederlandse lessen dan voor? Het is vooral de actieve taalkennis, het Nederlands spreken, is de kennis die beide kappers ontbreekt, verstaan en begrijpen, dat lukt wel. “Ik kan tijdens mijn werk aan de damesklanten iets vertellen over haarmode of over haarkleuren”, zegt Marwan. “Ik heb net een telefoonabonnement afgesloten en mijn auto een apk-beurt gegeven”, vertelt Maher, “die ervaringen kan ik in een gesprek delen”. De bescheiden prijslijst (inclusief) taalles ter inzage. Voor afspraak 071 522 6394 . Waar wilt ú dat zij over praten?