Kort parkeren op laad – en losplekken Hooigracht

Klanten van de winkels aan de Hooigracht mogen op de laad – en losplekken korte tijd parkeren om boodschappen in te laden. Er komen geen parkeerplaatsen. In- uit parkerende auto’s belemmeren verkeersdoorstroming. Dat besloot de voltallige gemeenteraad op een bijgesteld voorstel van Eric Krijgsman (D66). De centrumroute Hooigracht, St. Jorissteeg, Hooigracht en Pelikaanstraat wordt dit najaar heringericht de huidige 61 parkeerplaatsen vervallen.

Paul van Ginkel, eigenaar van de Zaailing en voorzitter van de ondernemersvereniging (in oprichting), reageert zuinigjes op de beslissing. Zijn collega’s en hij hebben de afgelopen weken gelobbyd voor behoud van een aantal parkeerplaatsen in de buurt. Is Van Ginkel tevreden? “Nee, maar het is wel politiek het best haalbare, we gaan ’t zien”.

“Voor Leidenaren én haar wetshandhavers mag geen onduidelijkheid bestaan”, aldus D66 woordvoerder Krijgsman: “Voor de ondernemers aan de Hooigracht is laad- en losplekken nodig voor hun bevoorrading en ook voor hun klanten een bestelling op te halen. Zeker voor grote bestellingen, blikken verf of voorraden bestelde boodschappen. De auto moet dichtbij kunnen staan. Er verstrijkt altijd tijd zonder zichtbare activiteit bij de auto als die op een laad – en losplaats staat. De juridische stelregel in tijd die wetshandhavers hanteren,  is 10 minuten”.

Slimme sensoren

Maar hoe weet handhaving of de auto er al 5 staat of 30 minuten? Krijgsman: “ De techniek ontwikkelt op het ogenblik sensoren verscholen in de straatstenen die kunnen registeren hoe lang een voertuig ergens staat. Met zo’n sensor kan wellicht behalve de tijd ook eventuele activiteiten bij de auto gesignaleerd worden”. Krijgsman verwacht overigens niet dat op grote schaal misbruik gemaakt wordt van parkeren op laad – en losplaatsen.

En wat gebeurt er in de Leidse praktijk als een controleur langskomt en bij de auto op een laad – en los plek géén activiteit constateert, er geen spoor is van boodschappen inladers? Krijgsman: ”Na de vaststelling dat een auto geparkeerd staat op een laad- en losplaats zonder zichtbare actìviteit, kijken wetshandhavers 10 minuten later opnieuw of er nu wél activiteit zichtbaar is. Mocht na deze 10 minuten opnieuw vastgesteld worden dat er niet geladen of gelost wordt, dan staat de auto  fout  geparkeerd en volgt een bekeuring”.  Volgens Krijgsman laat deze handhavingspraktijk langs de centrumroute Hooigracht voldoende ruimte om snel de winkel, horecazaak of woning in te lopen en de te laden artikelen op te halen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *