De aanleg van de RjnlandRoute begint in 2020 en in 2022 is de weg die A44 verbindt met A4 inclusief de nieuwe Lammebrug klaar. Daan Binnendijk en Robert Strijk, wethouders bereikbaarheid Voorschoten en Leiden, brengen dit nieuws bij hun afscheid. Ook na 2022 blijft de Lammebrug dé bottelnek. Het A44 – A4 verkeer dat straks via de tunnel onder Voorschoten rijdt, vermindert de verkeersdrukte op het beruchte kruispunt Voorschoterweg – Churchillaan met 25%. Maar worden Voorschotenaren met de groenlicht toedeling hier niet achtergesteld bij Leidse automobilisten?
“Voordat het beter wordt, wordt het eerst slechter”. Dat geldt voor iedere weg die wordt aangelegd. Gemeentebestuurders hebben daarop een standaard antwoord: “Overlast wordt zo veel mogelijk beperkt”. Om vervolgens breedvoerig uit te weiden over het wenkend perspectief.
De Europaweg wordt verbreed, met 2 keer 2 rijstroken. De nieuwe Lammebrug wordt 2 meter opgehoogd opdat de brug minder vaak open hoeft. De Lammebrug krijgt 6 rijstroken en de Trekvlietbrug komt hoger en vast. Het Lammerschansplein wordt opnieuw ingericht echter zonder veranderingen in de verkeersstromen. “Alles is wel 10 keer op de tekentafel bekeken, maar wij komen telkenmale tot de conclusie dat wijzigingen in het stroomschema geen verbeteringen opleveren”, aldus de wethouders.
De nieuwe Lammebrug gaat minder vaak open, bezweren beide bestuurders. Niet alleen omdat de brug 2 meter hoger wordt, naar 6,5 meter, maar ook vanwege een strenger openingsregiem. De komende twee jaar gaat die brug echter váker open. De zandschepen, zand voor de wegaanleg, komen uit Alphen aan de Rijn en veroorzaken extra vaarverkeer. Als de schepen geladen zijn kunnen ze wel onder de brug door, maar op de terugweg, leeg en hoog in het water liggend, moet de brug open.
Stoplicht manipulatie
Bij hun afscheid willen de wethouders graag het Voorschotense fabeltje over het stoplicht op het kruispunt Voorschoterweg en Churchillaan uit de wereld helpen. Voorschotenaren geloven stellig dat dit stoplicht onmiddellijk op rood springt als zij op de Voorschoterweg aan komen rijden om de Leidse automobilisten van af de Churchilllaan voor te laten gaan. Het verhaal doet zelfs de ronde dat Strijk, in het stadhuis Leiden een knop op z’n bureau heeft waar hij deze stoplichten mee aanstuurt. ‘Leiden eerst’, staat op de knop. Binnendijk schiet in de lach en zijn collega te hulp: “Nee hoor, de standaard groenverdeling op het kruispunt Churchilllaan-Voorschoterweg wordt door lussen in de weg evenredig verdeeld naar de hoeveel verkeer”.