Gaan commerciële belangen het Singelpark domineren?

Het Singelpark is bedoeld om de leefbaarheid in onze dicht bebouwde stad te bevorderen. Het moet een plek worden waar Leidenaren gezond kunnen recreëren in een groene, natuurlijke, bio diverse omgeving. De gemeente betaalt voor de basisvoorzieningen, extra’s worden bekostigd door giften en fondswerving. Maar mag ieder commercieel bedrijf met z’n boodschap voor veel geld het park  sponsoren?

De discussie over sponsoring in de gemeenteraad was getriggerd omdat potentiële grote sponsors niet meer tevreden zijn met een bordje in het gras of een vermelding op de website. Zij willen ruimere bekendheid geven aan hun goedgeefsheid en maatschappelijk engagement.  “Kan Mac Donald ook een onderdeel van het Singelpark sponoren”, vroeg Martine van Schaik (Partij voor de Dieren). “Dat is niet uitgesloten”, antwoordde Conny Broeyer, voorzitter van de ‘Vrienden van het Singelpark’ in de raadsvergadering vorige week.

Het Singelpark kan tien duizenden euro’s krijgen van een organisatie die sporttoestellen wil plaatsen, maar die verlangen meer dan een vermelding op een bescheiden bordje er naast. Broeyer maakte melding van meer van degelijke aanbiedingen en ook dat vóór 1 juli beslist moest worden. Het gaat om bedragen van enkele tien duizenden euro’s. Het minimum sponsorbedrag in het Singelpark is € 2.000, dat ben je zo ongeveer kwijt als je een bank in het park zet met je naam erop of een bijzondere boom plant.

Gijzelen door geld?

Van Schaik zag in gedachten al het beeld opdoemen van een park met kinderspeeltoestellen gesponsord door Mac Donald met als onderschrift: ‘lekker smullen na het spelen’.  “Laat je niet gijzelen door het geld”, zei de fractievoorzitters van de PvdD) en ze vervolgt:  “We zijn helemaal niet tegen werken met sponsorgeld, maar het Singelpark kan haar sponsoren toch wel iets anders aanbieden, zoals vermelding nieuwsbrieven en/of op de website”. Volgens haar moet het Singelpark zich bij elk sponsoraanbod afvragen of het past bij het park. Van Schaik: “Het lijkt mij bijvoorbeeld onacceptabel als grote fastfoodketens sporttoestellen in het Singelpark zouden sponsoren. Het Singelpark of geen enkele organisatie zou zich voor deze vorm van greenwashing of marketing moeten lenen. Wijs partijen, ook al hebben ze geld, die daar niet bij passen af, en ga actief op zoek naar organisaties die er wel bij  passen”, adviseert Van Schaiks. “Het Singelpark moet een plek zijn waar je kunt genieten van natuur en dieren, zonder dat je benaderd voelt vanuit commerciële belangen, het zijn parkbezoekers, geen – consumenten”.

Gezondheidsschade

Na de vergadering nog even napraten met Martine van Schaik: “Weet je wat ik nóg erger vond dan het vrijblijvend antwoord van Connie Broeyer, dat sponsoring door Mac Donald niet uitgesloten was, de reactie van mijn VVD collega in de raad, dáár schrok ik pas echt van. Hij vroeg mij waarom het onwenselijk is dat Mac Donald sponsort. Zou hij niet weten dat deze organisatie wordt geassocieerd met agressieve kindermarketing, ongezonde voeding, te veel, te zout, te vet die gezondheidsschade toebrengt?”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *