De val van de Nijmegen ook Leids drama

Afgelopen zondag was het op de kop af 70 jaar geleden dat PH-TEN het KLM passagiersvliegtuig  de ‘Nijmegen’ op weg naar New York bij haar tussenlanding in Schotland  in slecht weer verongelukte. Alle 40 inzittenden kwamen om.  Aan de stuurknuppel zat de gelauwerde vliegenier Koene Parmentier. “Onze vader en oom Arie zaten ook in dat vliegtuig, de herdenking vandaag roept hevige emoties op bij mij op”,  zegt Molly Philippo (71).

De val van de ‘Nijmegen’ werd op 21 oktober in  begraafplaats Rhijnhof herdacht met een voordracht en een  tentoonstelling over deze tragische gebeurtenis in 1948. Bij het KLM-monument werd een informatiebord onthuld door wethouder Paul Dirkse. Dit gedenkteken herinnert aan de beroemde vliegenier Parmentier, held van de luchtrace naar Melbourne, KLM technisch directeur Henk Veenendaal een persoonlijke vriend van Albert Plesman. En Austen Francis Edouard Mac Inerny van de Lockheed fabriek.

Luchtvaartramp

Wat ging er toch zo vreselijk mis op die vlucht 70 jaar geleden? Vier uur na het vertrek  van Schiphol raakte de Lockheed Constallation in zwaar weer. Het morsebericht van de verkeertoren om uit te wijken, werd niet ontvangen. Tijdens de daling raakten de ‘Connie’ een hoogspanningskabel en het toestel vloog in brand. Bij de noodlanding overvlogen ze de landingsbaan. Alle inzittende kwam om. “Maar niet meteen”,  zegt J.P. Philippo.

Philippo: “Mijn vader Wim en oom Arie zaten in de bloembollen handel, zakenmensen die exportmogelijkheden onderzochten in de Verenigde Staten”. “Drie mensen werden levend uit het brandende wrak gehaald, waaronder mijn vader en naar een ziekenhuis gebracht. Ik vertel u liever niet hoe iemand er uit ziet als hij een uur of wat in een brandend vliegtuig ligt”. “In het hospitaal overleden ook deze passagiers. Mijn vader leefde nog het langst, 4 dagen”. “Hij ligt in Sassenheim begraven, mijn moeder leeft nog ze is bijna 100”.

Rhijnhof

Voor de begrafenis van Parmentier, Veenendaal en Austin Mac Inerny zes dagen na de ramp was  enorme belangstelling. Het was de grootste uitvaart ooit voor Rhijnhof, een stoet van 31 volgauto’s en duizenden belangstellenden, vertelt directeur Nicole Zemering. En waarom Rhijnhof als begraafplaats werd gekozen? Parmentier woonde in Badhoevedorp en Veenendaal in Wassenaar. Zemering: “Waarschijnlijk is Rhijnhof gekozen omdat het halfweg ligt tussen Schiphol Oost, het oorspronkelijk vliegveld, en Den Haag waar de KLM in het ministerie van Waterstaat gevestigd was, liggend aan de Haagse Schouwweg die toen nog de verbindingsweg tussen beiden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *