De proef van de gemeente met ‘Hello Bike’ die in januari van start ging om deelfietsgebruik te stimuleren, is mislukt. De gemeente stopt na 11 maanden en neemt haar verlies van € 104.000. Zij wijt de mislukking aan (eigen) slechte inschatting van ‘t gebruik en het in afspraken te kort schieten van haar partner Hello Bike. Die vindt echter op haar beurt dat de gemeente wat meer geduld moet hebben en verwerpt de verwijten over haar tekort schieten.
Robert Strijk (D66), de voorganger van wethouder Martine Leewis (GroenLinks), hield 8 november vorig jaar nog zo’n enthousiast verhaal over de mogelijkheden van deelfietsgebruik. Twee weken daarvoor had hij, met de strooifietsen chaos in Amsterdam voor ogen, nog verordonneerd dat deelfietsverhuur in Leiden vergunning plichtig werd. “Een fiets die stilstaat kóst Leiden geld”, zei hij.
Strijk indertijd over zijn project: Een deeltijdfiets die vaak gebruikt wordt, spaart stallingsruimte, voorkomt andere verkeersbewegingen én is nog gezond ook. Hij begon voorlopig met 125 fietsen langs het traject Leiden C.S. en diverse bedrijven in het Bio Sciencepark.
Voor een rit van Leiden C.S. naar een locatie op het Bio Sciencepark kan de (zakelijke)bezoeker een fiets huren voor € 1 per uur. Anders dan de OV-fiets , € 3,85 per dag. Voor de verdwijnende ‘Sleutelstadfiets’ betaalt men vanaf het moment dat de klant opstapt, tot het moment dat hij bij de andere (deel)fietsenstalling parkeert
Tegenvallend gebruik
De gemeente: “Het aantal spits mijdende ritten, de indicator van het gebruik van de deelfiets, blijft achter. Het aantal ritten is 33 per maand in plaats van 20 per uur”. Met ander woorden de gemeente rekende voor het eerste jaar op minimaal 450 ritten per maand en het werden er slechts 33 totaal (?). “En beter wordt het ook niet”, concludeerde de gemeente na gesprekken met Hello Bike. Dus houdt Leiden het resterende subsidiebedrag, € 50.000, maar liever op zak.
Ralph Atiya van Hello Bike vindt het ontzettend jammer dat de gemeente Leiden het al na (minder dan) een jaar ‘t opgeeft. “Per 1 januari introduceren wij een nieuwe app waarmee de dienstverlening verbeterd wordt”. In Amsterdam zien wij met onze Hello Bike op de Zuidas een flinke stijging van gebruik in het tweede jaar vergeleken met jaar 1”. Zij vindt dat Leiden veel te snel opgeeft met haar fiets gebruik stimulerende maatregel.