Gemeente schaft pin-only beleid onder druk Ombudsman af

Leidenaren kunnen vanaf 14 februari ook (weer) contant betalen voor paspoort, rijbewijs etc. aan de balie van stadhuis en stadbouwhuis. Het gebod ‘pin-only’ wordt ingetrokken. De gemeente accepteerde vanaf 1 april 2014 geen baar geld meer. Jarenlang negeerde B.&W. de kritiek van de Ombudsman, Europese Centrale Bank (ECB), de VNG, de Nederlandse Bank (DNB) en ouderenbond ANBO die haar bleef inpeperen dat contant betalen uitsluiten, ongeoorloofd was. “De herinvoering kost € 38.000”, aldus wethouder Yvonne  van Delft.

De Nationale Ombudsman vindt dat betalen met contant geld mogelijk moet blijven omdat er burgers zijn die om uiteenlopende redenen niet willen of kunnen pinnen. “Instanties met een monopolypositie, zoals een gemeente, moeten keuzevrijheid bieden”. Minister Kajsa Ollongren (D66): “Pin only-beleid kán niet, iedere burger heeft het recht cash te betalen”. Er waren indertijd meet Nederlandse gemeenten die met pin-only beleid, bezuinigden. Onze gemeente voerde veiligheidsreden (voor personeel?) aan. Bij de herinvoering vorige week werd echter wel kostenbesparing  als argument aangevoerd.

Het was toevallig een inwoner van Leiden die vier jaar geleden een klacht indiende bij de Nationale Ombudsman omdat hij zijn uittreksel uit het bevolkingsregister niet contant mocht afrekenen. Hij protesteerde omdat hij voor dit  document nergens anders terecht kon.
“We hebben er in al die jaren nooit een vraag over gehad”, zei wethouder Yvonne van Delft (GroenLinks) bij de presentatie van het B.&W.  De bestuurder was blijkbaar niet geïnformeerd dat een cash minnende stadgenoot was, die als eerste in Nederland klaagde. Aan wethouder Van Delft de pijnlijke taak de uitglijder van het  vorige stadsbestuur te rechtvaardigingen. Zij keek een beetje sip bij de uitleg of was het haar ‘zonde-van-het- geld gezicht’? “Intrekking van het pin-only regiem vond B.&W. nooit nodig. “Er is toch altijd een mouw aan te passen, was jarenlang het verweer”.

Maar zou u als u in de schuldsanering zit, die mensen hebben geen pinpas, blijmoedig in de rij gaan staan bij een balie om uw malheur aan de ambtenaar uit te leggen. Een dak- en thuisloze, zonder adres of pinpas. Of een zwakbegaafde of laag geletterde Leidenaar (zijn portemonnee is z’n boekhouding). Een Parkinson of glaucoom patiënt?  Geen wonder toch dat er nooit geklaagd is. De gemeente belooft in Level contante betaling voor gemeentelijke producten blijvend mogelijk te maken.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *