De nieuwe elektrische bus heeft een toeter én een bel

Dit jaar worden alle 23 Leidse stadsbussen geëlektrificeerd, geen CO2 uitstoot en stiller op de weg. “De Arriva bussen zijn het eerste aan de beurt in Zuid-Holland”, zegt regio directeur Martijn van de Weijer trots. Schoon is goed voor het milieu, maar stiller, schrikken andere verkeersdeelnemers niet als de geruisloze bus hen achterop rijdt? Van de Weijer “Wij hebben ook een bel op de bus om fietsers  te waarschuwen”.

Op het dak van de bus liggen kanjers van batterijen, 2.000 kg zwaar. Hiermee kan de  bus ongeveer 100 km mee rijden dus om de paar uur aan de snellader. De eerste twee snelladers staan op het vernieuwde busstation De Vink. Een andere elektra infuus, voor lijn 5 en 6, wordt later dit jaar is bij de stalling van Arriva naast Leiden C.S. klaar voor gebruik. Stadsbussen gaan een jaar of 15 mee, deze vervanging gebeurt een paar jaar eerder. “Maar de oude hybride bussen gaan een tweede leven tegemoet in Oost Europa,” zegt de directeur geruststellend. En de levensduur van de accu’s is nu nog ca. 4 jaar, maar de techniek van de batterijen staat niet stil”, aldus Van de Weijde, “tegen die tijd zijn er misschien wel  lichtere batterijen met een langere levensduur”.

En wat kost zo’n busje nou? Van de Weijde kijkt even zuinig: “Uit concurrentie overwegingen zeggen wij niet graag wat wij voor onze voertuigen betalen, maar houdt u van ronde getallen, goed dan, een half miljoen euro’s”.

De nieuwe bussen ogen ruimer dan de vorige, meer ruimte voor rolstoel of kinderwagens. Blauw is de dominante kleur van de bekleding met een bloemetje en keurig linoleum op de vloer, als het  maar niet glad wordt. Gaat de passagier (meer) betalen door uw duurzaamheidsmaatregel? Nee, bij Arrtiva nou eens niet. Wie betaalt eigenlijk het buskaartje behalve de reiziger zelf? De provincie betaalt de helft van uw kaartje, op  intensief bereden lijnen iets minder in het buitengebied wat meer.

Dan nog het beloofde proefritje door de Breestraat , geruisloos glijdt de bus voort, veel fietsers die naast elkaar rijden. De chauffeuse belt beleeft om ruimte te maken, zoef.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *