Binnenstedelijke verkeersring zonder hobbel van de Gouden balbrug

Het stadsbestuur wil de kostbare aanleg van de (onder) door vaarbaarheid van de Gouden Balbrug bij de herinrichting van de Langegracht schrappen. De bouw van een verhoogde brug betekent vertraging bij de aanleg van de centrumroute, de binnenstedelijke verkeersring. Met deze  miljoenen besparing vult wethouder Martine Leewis (GroenLinks) een deel van ‘t gat in de begroting van de centrumroute, die duurder dreigde uit te vallen. Zij hoeft nu ook niet bij de gemeenteraad aan te kloppen voor meer geld.

De centrumroute, de binnenstedelijke verkeersring, Jan van Houtkade, Hooigracht, Langegracht en Schuttersveld werd laatstelijk begroot op 25 miljoen euro. Maar alles bij elkaar dreigde ‘t 29 miljoen te gaan kosten. Leewis voelt er niets voor met hangende pootjes bij de gemeenteraad aan te kloppen voor meer geld. Dus past zij de aanlegkosten van de centrumroute aan.

Met het eerste deel van de centrumroute, de Jan van Houtkade, bleef zij redelijk binnen de begroting. Maar bij de herinrichting van de Hooigracht stuit zij nu op problemen met financiële gevolgen. In haar haar toelichting vertelt Leewis geëngageerd over hoe het traject te optimaliseren en voor minder geld ook nog. ‘Bedoelt u met het woord ‘optimaliseren’, misschien versoberen, wethouder’? Inderdaad, dat bedoelt Leeuwis. “Maar met behoud van kwaliteit”, bezweert zij. Leewis vervolgt, wij versoberen de kolken, de straatstenen, de pleintjes waar de bussen stoppen en we gaan natuurlijk niet zeulen met bomen waar de helft  toch ’t lootje gaat laten. Dat laatste komt rechtstreeks uit haar frisse Groenlinkse hart. “Het wordt echt mooi, volgens het boekje”.

‘Hoe kon dit werk nou zoveel duurder uitvallen’, wethouder?’ Leewis: “De bouwkosten zijn sinds de eerste berekeningen flink gestegen. De aantrekkende economie, de vraag naar arbeid en materialen stuwt de vraag op”. We snappen dat zij geen risico willen nemen met vertragende projecten zoals de Goude balkbrug.

Het schrappen van de Gouden balbrug is voor de één een teleurstelling, anderen slaken een zucht van verlichting. Met de wijusheid van achteraf koesteren vele raadsleden zich zalig in de warmte van hun eigen gelijk. Het waterambacht en wijkvereniging Noordvest-Molenbuurt, horeca en rondvaarders vinden het jammer. Het waterambacht wil alle oude wateren in Leiden doen herleven en zouden morgen alle gedempte grachten, te beginnen met de Mare, willen uitgraven. Reders zagen in een hoge Gouden balbrug een kans voor nieuw rondvaartje en de horeca, meer bootjes die via de Haarlemmerstrekvaart, meer toeristen meer handel.

De verkeerskundigen vonden zo ‘n steile brug op de Langegracht eigenlijk niks, niet bevorderlijk voor de verkeersdoorstroming. Er is 1.50 m. ‘kruiphoogte’ nodig  voor een beetje sloep. En rondom zouden alle straten flink verhoogd moeten worden. Protest van het gehandicaptenplatform. De oprit van de Lange Mare trekt de scootmobiel van hun leden niet. ‘En wat gaat de centrumroute nu kosten met al uw optimaliseringen, wethouder?” Martine Leewis: “Het moet kunnen voor 25 miljoen en klaar zijn in 2022.   

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *