Het fietspad over de Zijlbrug is een open zenuw voor de Merenwijkers. Sinds het fietspad aan de noordzijde werd opgeheven, is het stukken drukker geworden op het overgebleven zuidelijk rijwielpad. Gevaarlijk druk, zeggen partijen in de gemeenteraad. Zij vroegen wethouder Martine Leewis (GroenLinks) wat eventuele veiligheid verbeteringen kosten. Haar schriftelijk uitgebreid antwoord wordt in de (sociale) media soms uitgelegd als een voorzichtige politiek U-bocht naar weder aanleg van het noordelijk fietspad. Hoe zit ’t, mevrouw Leewis?
“Er zijn geen plannen voor herinrichting van het noordelijk fietspad”. “Ik geef antwoord op de vragen van de gemeenteraad wat mogelijke verbeteringen van de fietsverbinding over de Zijlbrug zouden kosten”. En de ‘als-dan’ vraag, wat gebeurt er al verbeteringen van het zuidelijk fiets pad niet voldoen, is niet aan de orde, aldus Leewis. “Bij al mijn beslissingen staat natuurlijk verkeersveiligheid voor de burger voorop”, voegt zij eraan toe.
De Zijlbrug verbindt Leiden en Leiderdorp. De provinciale brug op de grens had aan beide kanten een twee richting verkeer fietspad. Zomer vorig jaar, bij het groot onderhoud aan de brug, werd het fietspad aan de noordzijde (richting de Kaag) opgeheven. Dat gaf ruimte voor de auto en hiermee werd geanticipeerd op het toekomstig verkeersplein op Leiderdorps gebied. De opheffing van het fietspad was aangekondigd maar velen ontgaan. Iedere morgens rijden er heel wat scholieren over de brug en vooral bij het kruispunt voor Huisman is het tegenwoordig oppassen geblazen. Overstekend verkeer uit de Merenwijk stoot op het (voorrang) fietspad de stad in. Er zijn bescheiden verkeerskundige aanpassingen gepleegd, een plekje waar de fietser afkomend van Leiderdorp die (rechts) de Willem de Zwijgerlaan wil oversteken, in de luwte staat. Ideaal is het allemaal zeker niet. Gevaarlijk? Risicovol. Vandaar dat de gemeenteraad bij de wethouder naar mogelijke aanpassingen informeerde, maar graag wel met een prijs kaartje.
De mogelijke verbeteringen uit oogpunt van veiligheid en doorstroming zijn: 1. Verbreding van het zuidelijk fietspad bij het benzinestation eerder uitvoeren € 270.000 . 2. Tijdelijk extra verbreden fietsoversteken op het kruispunt Sumatrastraat/IJsselmeerlaan (zuid- en oostzijde) € 240.000. 3. Extra verbreding van 3,5 naar 4 meter van het zuidelijk fietspad op de Zijlbrug € 340.000. 4. Extra fietsverbinding vanaf Zijlbrug naar de noordzijde via het Marowijne pad. Google maps: Het pad dat onder de Leidse oprit van de Zijlbrug loopt en nu nog doorloopt op de een scouting club en jachthaventerrein. 5. Het Noordelijk fietspad terugbrengen kost € 1,3 miljoen. ‘Het noordelijk fietspad zou wel op slechts een halve meter langs het hoekpunt van het gebouw komen liggen’, staat in de brief aan de raad. Is het terugbrengen van het noordelijk fietspad wel een optie?