Biertje ietsje duurder in eco-glas op 3 October

Leiden is de eerste stad in Nederland waar op een grootschalig evenement, 2 en 3 October 2019, consumpties in hard plastic eco-glazen geschonken worden. De euro statiegeld die geheven wordt, garandeert dat 95% van de bekers geretourneerd wordt, waardoor het milieu gespaard wordt. Wethouder Yvonne van Delft (GroenLinks) kreeg meer dan 500 ondersteuning briefkaarten van burgers die dit B.&W. besluit toejuichten. “De horeca ondernemers werken mee, maar houden hun extra onkosten goed in de gaten”, zegt Mels Hartman van de Horeca Groep Leiden.

Gebruik van uitsluitend eco-glazen bij festiviteiten vermindert (zwerf)afval. “Wij hopen dat deze maatregel tevens de bewustwording vergroot bij Leidenaren van onze de wegwerpcultuur”, aldus de groene wethouder. “Leiden loopt voorop  bij de invoering van Europese regelgeving op dit gebied”. Invoering van de hard plastic bekers kost € 115.000, in dit bedrag zit de huur van de 100.000 eco-glazen, de communicatiecampagne alsmede salaris van de projectleider. De provincie legt entousiast € 20.000 bij. De gemeente erkent dat de horeca ondernemers vanwege de bewerkelijkheid fikse (aanloop) kosten hebben. De gemeente zelf profiteert omdat zij de ‘day after’ minder hoeft op te ruimen en uit de grachten te vissen. B.&W. belooft supermarkten en avondwinkels aan te sporen terughoudend te zijn bij de verkoop van blikjes en flesjes drank. Want het is de horeca ondernemers een ‘doorn in ’t oog’ dat meegebrachte drank geconsumeerd wordt op hun feestterreinen en terrassen waar zij betalen voor muziek en alle faciliteiten verzorgen.

Eerder werd publicitair de indruk gewekt dat de horeca ondernemers met de verplichte eco-glazen, het Leids Ontzet ‘in het water’ zagen vallen of tenminste wilden mijden. “Dat is onjuist, wij zijn ook maatschappelijk betrokken”, zegt Mels Hartman, marketing manager van de Horeca Groep Leiden met een zevental bedrijven waaronder City Hall en Van der Werf. “De  horeca, organisatoren van de feesten omarmen de eco-bekers maar kijken wel goed naar de bijkomende kosten”.

Bierprijs

Maar die kostenverhoging rekent u toch door aan de klanten. Hartman: “Wij doen er alles aan om de prijs van bier zo laag mogelijk te houden en zoeken ander wegen om de kostenstijging, bij voorbeeld door het boeken van goedkopere bandjes, in de hand te houden”. “We blijven in gesprek met de gemeente over de ontwikkeling  en toekomst van de stadsfeesten en zijn trots die te mogen organiseren”. En Hartman vervolgt: “Bezoekers kunnen ons helpen te voorkomen dat in plaats van bier bestellen bij de bar, kratten bier worden meegenomen, dan wordt het een feest voor iedereen”.

Wethouder Van Delft denkt dat het wel mee zal vallen met het drinken op horeca terrein van zelf meegebrachte drank. “Fatsoenlijke Leidenaren zullen hen wel terecht wijzen”, zegt zij. Dus als u een slungelachtige jongeman ziet staan, meedeinend op de muziek op afgehekt horeca terras die een lange regenjas draagt met diepe zakken, voldoende ruimte voor een six-pack, en wiens glas bier gewoon niet leeg raakt?  Spreek hem aan, hij verpest het feest.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *