“De leuning van de nieuwe Valkbrug heeft 1574 brugspijlen, het zelfde (jaar) tal als Leids ontzet”, antwoordt Raymond Hengeveld, directeur van de firma Van Boekel die de brug bouwde. De bouwonderneming kwam door een beetje te spelen met de afstand tussen de spijlen tot dit gedenkwaardige aantal. “1574?”, reageert de woordvoerder van de gemeente verwonderd, “dat wisten wij niet, maar als het zo is, is het op een prachtig toeval”.
Toeval of niet, het aantal verticale metalen brugspijlen van de leuningen, ze verbeelden plantenstengels, wordt ongetwijfeld dé pub-quiz-vraag dit najaar. En als u langs een groepje toeristen komt, hoort u straks de Gilde gids hen vragen: “Wat is de overeenkomst tussen de Valkbrug en Leidens Ontzet? Niet voorzeggen, hoor!
De bouwfirma van de Valkbrug is echter minder spraakzaam als geïnformeerd wordt naar de rubber strepen op de betonnen band onder de brugleuning op de rijbaan waarmee auto’s de stad uitrijden. Is de flauwe bocht in de brug krap bemeten? Tot op heden is nog geen brugspijl/plantenstengel geramd. Dat kan dus voorlopig tot antwoord dienen. Natuurlijk heeft de firma Van Boekel nog een voorraadje brugspijlen, voor ‘t geval.
Maar eerlijk is eerlijk de nieuwe verbindingsbrug, het zijn eigenlijk vier bruggen, tussen de Lammermarkt en het Schuttersveld, is een zaanwinst voor de stad. Een juweeltje. De doorvaarhoogte is 1,75 meter. De situatie voor de scheepvaart is daardoor overzichtelijker geworden omdat de bocht in de singel minder scherp is en de doorvaart onder de brug breder.
Ook de verkeerssituatie rond de Valkbrug op de weg is gewijzigd. Er zijn geen stoplichten meer. Je kunt hier niet meer door rood rijden. Minder kans op ongelukken. Je moet nu zélf opletten.