De publieksactie met 2.550 ondersteuning handtekeningen voor behoud van de Kiss & Ride plekken achter Leiden C.S. overtuigden B.&W. “Maar het wordt wel gereguleerd parkeren”, aldus de soepel meebewegende wethouder Martine Leewis (GroenLinks). Betalen dus. De gangmaker achter het voorstel voor (gratis) kort parkeren op de middenberm achter het station, Maarten Dirkse (VVD) rekent er een beetje op dat handhaving een oogje dicht knijpt. Parkeerwachters en gedogen?
Gratis parkeren achter het station is afgelopen. Er waren automobilisten die daar voor niets en niemendal de hele dag hun auto wegzetten. Dat kon gewoon omdat ter plekke parkeren geen parkeerovertreding is, waar parkeerbeheer een bon voor uitdeelt. Het is een verkeersovertreding waarvoor de politie bekeurt. En die laatste organisatie heeft het veel te druk met boeven vangen.
Er komen op termijn dus parkeervakken achter het station met (kort) parkeermeters. Misschien wel vrolijk gedecoreerd met die zelfde bloembakken, voegde Leewis er goed geluimd aan toe. Op dit ogenblik zijn er ook parkeervakken aan het begin van de Bargelaan waar kort (10 minuten) geparkeerd kan worden. De toekomstige Kiss & Ride plekken vormen hierop een aanvulling. Een aantal ervan wordt bestemd voor mindervaliden.
Leewis slikte haar eerdere bezwaren vanwege verkeersveiligheid in. Druk busverkeer, overstekende buspassagiers, schuin overstekende fietsers op weg naar de ondergrondse fietsenstalling, het was niet meer zo belangrijk. De komende jaren wordt de (ondergrondse) fietsenstalling, altijd vol op de piekmomenten, flink uitgebreid. De herinrichting van betaalde Park & Ride plekken kan bij de herinrichting worden meegenomen. Voorlopig moet automobilisten dus nog even met bloembakken schuiven om voor hun SUV plaats te maken. Niet alle partijen waren gelukkig met deze oplossing. Raadapostelen van de Groene Eeuw waren verdrietig, het kost groen.