Lopen is gezond maar voetgangers zijn oh zo kwetsbaar in het verkeer en ouderen, kinderen en mindervaliden in het bijzonder. In Leiden zijn grote stromen voetgangers. Op enig moment zijn wij Leidenaren namelijk allemaal voetganger in onze stad. Maar krijgt deze ondergeschoven weggebruiker voldoende aandacht? Wethouder Ashley North (GroenLinks) stelt ons gerust: “Als vervolg op de mobiliteitsnota gaan wij een apart ‘voetgangersplan’ opstellen.
Aandachtspunten voor voetgangers in de mobiliteitsnota 2020 -2030 ‘Leiden duurzaam bereikbaar’ die vanaf 20 december ter inzage ligt. Voor (kwetsbare) voetgangers zijn knelpunten: het vermijden van obstakels, zorgen voor goede geleidelijnen voor blinden en slechtzienden, veilige oversteekplaatsen met name op routes nabij zorgcentra en winkelcentra. En de wens voor meer bankjes die tot rustplek dienen voor hen die minder goed ter been zijn.
Grote voetgangersstromen die conflicteren met ander verkeer zijn te vinden bij Leiden C.S. stadszijde, het wandelgebied van en naar de binnenstad. En Leiden C.S. zeezijde vanwege de stoom voetgangers naar de onderwijsinstellingen en het Bio Science Park. In de binnenstad ook veel voetgangers en voetgangersdrukte op plekken bij station Lammenschans en winkelcentrum De Luifelbaan
Verondersteld voetgangersgebied
Anders dan in andere (middel) grote steden heeft Leiden veel moeite met duidelijke voetgangersgebieden aan te wijzen. Vóór Leiden C.S is zijn fiets – en voet verkeer veelvuldig met elkaar in conflict. In de Haarlemmerstraat mag tijdens de opening van de winkel niet gefietst worden, een verbod dat veelvuldige en ongestraft overtreden wordt. Op drukke dagen is de omgeving Stille Mare, Catharinabrug en de Aalmarkt lopen veel mensen in de stellige overtuiging dat het hún voetgangers gebied is. De om hen heen slalommende fietsers worden beschimpt. De enige steeg waar gefietst mag worden naar de Breestraat is de Mandenmakerssteeg, maar die is aan het oog onttrokken. De Catharinasteeg recht tegenover de gelijknamige brug, wordt door fietsers vaker gebruikt.
In de stadsenquête 2019 werden voetgangers gevraagd naar hun grootste ergernissen. Het zijn bussen en auto’s die gevaarlijk dicht langsrijden. Een klacht die in hiërarchie direct gevolgd wordt door hinder die voetgangers ervaren zijn de op de stoep geparkeerde fietsen die een meterslange onneembare haag vormen, ook bij het zebrapad. En de zich aan niemand en niets storende fietsen zelf in ’t in Leiden aanwezige bescheiden voetgangersgebied. Slechte bestrating, niveauverschillen ongelijke stoepen en uittekende reclame borden zijn verder nog ergernissen van Leidenaren.