Het woningbouwproject LEAD met 550 woningen in drie woontorens langs de langs de Willem de Zwijgerlaan, waar nu het verouderde KPN gebouw staat en uitvaartcentrum Monuta, genereert veel verkeer. Mensen die bijna op loopafstand van Leiden C.S. wonen en met de snelbus praktisch voor de deur, schaffen geen auto aan. Gaan auto- delen poolen of iets dergelijks. Brachten een aantal optimisten te berde in de vergaderingen. Maar de omwonenden met name in de wijk Nieuw Leyden, waren niet gerustgesteld. Bij hen bestaat ongerustheid over de verkeersdrukte, veiligheid en leefbaarheid rond om LEAD. De gemeente stelde op verzoek van de gemeenteraad een onderzoek in naar de impact die het verkeer zou hebben op het woon- werkverkeer.
In dit verkeerskundig onderzoek worden de verschillende ontsluitingsscenario’s onderzocht, waaronder een directe op- en/of afrit aan de Willem de Zwijgerlaan. Maar de beschikbare ruimte voor ontsluiting van project LEAD is beperkt. Slechts een klein aantal varianten bleek mogelijk. Er blijft er eigenlijk maar één over de route ontsluiting van LEAD via Schapenwei en Pasteurstraat verkeerskundig acceptabel is, mits er op termijn fysieke maatregelen worden genomen voor de linksaf strook