Laaiend enthousiast is de gemeente over het de invoering van statiegeldbekers op 2 en 3 October vorig jaar. Het milieu werd ontzien, rommel en opruimkosten bespaard. In het evaluatierappoort zet B.&W. zich zelf in een stralend zonnetje met ronkende cijfers. Zou het niet nóg aardiger zijn de ca. 125.000 bezoekers te complimenteren die 98,2 % van de bekers terugbrachten. Was het hun groeiend milieubewustzijn of toch ’t eurotje statiegeld?
Wethouder Yvonne van Delft (GroenLinks) wil wel op de foto, met de billboard ‘Sleutel tot succes’. Ze glundert en zet nog even feiten en cijfers van de statiegeldbeker invoering op een rijtje. “De drankbeker die op ca. 100 verkooppunten gevuld werd, kon bij iedere bar in de stad weer ingeleverd worden. Het werd voor het eerst in Nederland vertoond”. Op dat organisatorische wapenfeit kan B.&W. trots zijn. Uit het evaluatie rapport blijkt echter ook dat in de kleine uurtjes van 3 October niet alle personeelsleden hiervan op de hoogte waren. “Ja, verbeterpuntje”, erkent de wethouder. De bekers kunnen 200 keer gebruikt worden. Inderdaad, er werd een enkel klacht ontvangen dat de bekers scherpe randjes hadden/kregen, weet de wethouder.
Aan de drankverkoop werkten 74 ondernemers mee met hun 100 verkooppunten. En, wethouder, hoe zat het met de horeca ondernemers die in de aanloop tot het Leids Ontzet aankondigden niet mee te werken met de statiegeldbekers? Van Delft: “Drie ondernemers deden niet mee. Ze tapten alleen in het café en bij verkoop uitsluitend binnen, is de statiegeld beker niet verplicht. Eén ondernemer kreeg ontheffing, was alleen één dag open.
Het draagvlak bij de feestgangers voor de terugbreng bekers was groot, 99% van hen vond het een goed idee. Het statiegeld bedrag per beker bedroeg € 1 en iedereen vond dat prima. Voor de opruiming van de stad werd dit jaar keer 25% minder personeel ingezet en de milieudienst was uren eerder klaar.
Minpuntje
Ging echt alles op rolletjes, wethouder? Nou, nee, op de bediening door de leveranciers was veel kritiek. Van Delft. “Over de ervaring en hulp van de leveranciers tijdens het feest was 75% van hen ontevreden”. Die kunnen volgend jaar mooi naar Leidse klandizie fluiten.
En wat heeft het statiegeldbeker dit Leids Ontzet gekost? Van Delft: “Aan aanschaf bekers en pitchers en project kosten waren we € 188 duizend euro kwijt”. We ? De kosten werden voor 74% gedragen door de gemeente en 26% door de ondernemers. Deze kostenverdeling verschuift, over enige jaren is de financiële bijdrage van de gemeente nul.
Kan de gemeente volgend jaar misschien een leuk 3 October vignetje op de bekers zetten om de verzamelaar te plezieren? Wat een domme vraag, zeg. Leids Ontzet is behalve een echt volksfeest ook een feest van duurzaamheid geworden. Een hard plastic beker hoort 200 keer gebruikt te worden, om daarna gerecycled te worden. En niet te belanden op een stoffige vensterbank.