Leidenaren die reclamefolders in hun brievenbus willen (blijven) ontvangen, moeten straks een Ja-sticker op de brievenbus plakken. Wie geen sticker plakt, krijgt voortaan alleen nog huis-aan-huisbladen zoals het Leids Nieuwsblad en bewonersbrieven van de gemeente. Nu moeten huishoudens nog een sticker op de brievenbus plakken als ze géén reclame in de bus willen. In de toekomst wordt het dus precies andersom.
Met de brievenbusstickers wil de gemeente papierverspilling tegengaan. Dit staat in de ‘Afvalstoffenverordening 2020’ die de komende 6 weken voor bewoners ter inspraak ligt. Daarna bekrachtigt de gemeenteraad het besluit.
Deze voorgenomen maatregel van het stadsbestuur past in haar beleid van meer recyclen en afvalpreventie. Plus invoering van nieuwe technieken bij afvalverwerking, waaronder na scheiding van kunststof, metaal en drankkarton. Leiden heeft deze methode afgekeken van Amsterdam en even afgewacht hoe het protestgeding van teleurgestelde van reclamemakers tegen deze gemeente zou aflopen.
Want de reclame branche is natuurlijk helemaal niet blij met deze distributie beperking en trekt de resultaten van het papierverspilling onderzoek vrolijk in twijfel. Uit Amsterdams onderzoek zou blijken dat bij de Ja-sticker ca. 20 procent minder reclamefolders in brievenbussen ploffen, omdat de folderaars een kale brievenbusklep voorbij moeten lopen. De Amsterdamse cijfers zouden voor Leiden betekenen dat per jaar 300 duizend kilo papier minder op de deurmat valt, dat zijn ongeveer 1.000 bomen. Grote winkelketens verwerpen de milieuwinst berekening en zijn naarstig op zoek naar manieren hun waren via de brievenbus aan te prijzen. In het folder pakket dat u voor invoering in de brievenbus krijgt, zit vast hun mooie groene Ja-(reclame)sticker.
Volgens het B.&W. besluit mogen het Leids Nieuwsblad/Stadsblad en bewonersbrieven van de gemeente straks bezorgd worden in brievenbussen zonder sticker. Als er sprake van voorlichting door niet-commerciële organisaties, de folder van de buurtvereniging, folders van politieke partijen, mogen die straks ook door de kale klep.
Ongeadresseerd drukwerk
Wat is ongeadresseerd reclame drukwerk? Dat is reclamedrukwerk of samples die gratis huis aan huis worden verspreid zonder vermelding van naam, adres of postbus en woonplaats van de ontvanger. Hierop zijn uitgezonderd: Huis-aan-huisblad (Leids Nieuwsblad/Stadsblad ) of andere informatie brieven over werkzaamheden of activiteiten in de buurt die voor de bewoners/gebruikers van een woning, bedrijf of woonschip in die buurt van belang zijn. Ook drukwerk van vrijwilligersorganisaties (wijkvereniging) of niet-commerciële organisaties mogen.
Wat is een Huis-aan-huisblad? Dat is een ongeadresseerd blad verschijnend met een vaste frequentie gratis huis aan huis verspreid in een geografisch beperkt gebied, waarvan tenminste 10% van de inhoud bestaat uit informatie over – en nieuws uit het eigen verspreidingsgebied, niet zijnde reclame. Ongeadresseerd reclamedrukwerk mag uitsluitend bezorgd worden als de bewoner expliciet kenbaar maakt prijs te stellen op ontvangst. De invoering van de Ja-sticker vindt naar verwachting voor de zomer 2020 plaats.