In Garenmarktgarage parkeren elektrische auto’s vlak bij de uitgang

Of er nog wat bijzonders te melden is over het graven van de Garenmarktgarage? De genodigden op de feestelijke opening van de ondergrondse parkeergarage denken aan hun borrel van straks en luisteren met één oor naar de aannemer. Een dodenmasker van een Romeinse Centurion of een servies uit de middeleeuwen, schiet toch op. “Ja’, zegt Directeur Jil Lichterink: “Op 19 meter diepte hadden wij grote moeite met het koelen van het grondwater bij het storten van het onderwater beton”. Heeft Leiden een onderaardse warme golfstroom?

De aanleg van de ondergrondse parkeergarage duurde bijna drie jaar en liep verder op rolletjes. Dura Vermeer-BESIX bouwde en JHK Architecte ontwierp. Er was ervaring met de aanleg van de Lammermarkt garage, die nog groter en dieper is. De Garenmarkt garage heeft plek voor 425 auto’s, verdeeld over vijf parkeerlagen. Zowel de inrit als de uitrit liggen in de Korevaarstraat. De voetgangersentree staat aan de rand van het plein. In de garage is eenrichtingsverkeer, weinig kruisende autobewegingen, de verkeersveiligheid bevorderd. De Garenmarktgarage is ovaalvormige en licht. Bovenop de parkeergarage komt nog voor de zomer een groen stadsplein. Er zijn tien oplaadplekken voor elektrische auto’s vlak bij de uitgang. Een goede plaats want de brandweer waarschuwt voor de kwetsbaarheid van de lithium-ion accu, die op een zeer hoge temperatuur branden. De garage heeft € 39 miljoen gekost, de herinrichting van het Garenmarktplein gaat ongeveer 5 miljoen kosten.

De parkeergarage is met kunstwerk en decoraties opgefleurd. In de lift worden de bezoeker er al opmerkzaam op gemaakt dat elke parkeervloer een eigen thema heeft: Grachten en Oevers; Feesten en Festivals; Buiten spelen; Monumenten en Musea. In de grote broer garage bij molen ‘De Valk’ zijn jaartallen het geheugensteuntje waar je je auto parkeerde. Elke Garenmarktgarage etage heeft een ander kleur, dat is hier het ezelsbruggetje.

Komt ie vol?

De Garenmarktgarage is beter gesitueerd dan die bij molen ‘De Valk’. Rijdend vanaf het Zuiden ligt zij aan de rand van de stad.  Maar komt  ie vol? Bij molen ‘De Valk’ staat de garage vaak half leeg. En omdat de gemeente de garages voor eigen rekening en risico exploiteert, draaien de Leidenaren voor de verliezen op? “De garage komt vol”, zegt een deskundige. En uit zijn nader toelichting kan worden opgemaakt dat de gemeente er gewoon voor zorgt dat die vol komt mét een sluitende exploitatie. Hoe? Door de stijgende populariteit van Leiden als bezoekerscentrum. Verder autoluw maken en straat parkeerplekken opheffen. De gemeente kiest het moment waarop zij de (tijdelijke) Morspoortgarage afbreekt, plaatsmakend voor woningbouw. Heus de garages in Leiden komen vol. Bovendien helpt de prijs. Een uur parkeren in een ondergrondse parkeergarages kost € 2,80 per uur, op straat € 3,50 .

Gemeente blij, autoparkeerders blij, iedereen blij vandaag? Nou, nee. Bij de ingang van de parkeergarages staan een aantal buurtbewoners misnoegd naar de stroom feestgangers te kijken. Voor hen is het geen feestdag. “Ik woon hier om de hoek in de Oranjeboomstraat”, zegt een oudere heer. “Het wordt in de buurt veel drukker en daar zijn we helemaal niet blij mee. Het verkeer van de Hooigracht richting Europaweg komt pal langs mijn huis plus nu ook nog eens het in – en uitgaand verkeer voor die garage. Overlast, lawaai en gevaarlijk oversteken. “Blij, nee, breek me de bek niet open”.

Maar hoe zit ’t nu met die warme ondergrondse golfstoom op 19 meter diepte? De gemeente: “Eerlijk gezegd hebben wij ook geen  verklaring en we hebben ‘t ook niet verder onderzocht.  De bouwer: “Gewoon praktisch opgelost, de capaciteit van het vrieslichaam verhoogd, we moeten doorwerken”.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *