Voetgangersbeweging wil Rapenburg autovrij

We spreken af met Boudewijn Leeuwenburgh in het Museum van Oudheden aan het Rapenburg. Voor de deur wordt net een museum collectie uitgeladen. De rij achter deze vrachtauto groeit met de minuut net als het  slechte humeur van de wachtende chauffeurs. Auto nummer zeven toeter. Geparkeerde fietsers blokkeren gedeeltelijk de weg. Leeuwenburg ontwijkt maar net een zigzaggende fietser. Een oudere museumbezoeker met stok rust uit op een stoep en tiert: “Breng mij terug naar Helmond” de andere museumbezoekers op weg naar MvO  lopen stug door. 

Precies, dáárover wil ik het hebben”, zegt Leeuwenburgh, als hij een kopje koffie voor mijn neus neerzet. Wat een chaos, hé, en dat op de mooiste  gracht van Leiden met drie musea, het Academiegebouw plus de ingang van de Hortus Botanicus. “Weet je wat er moet gebeuren”? De gepensioneerde verkeerskundige weet het: ”Opheffen al die parkeerplaatsen, het Rapenburg autovrij”.

Bij de opening van de tweede ondergrondse parkeergarage onder de Garenmarkt vorige week hoorde hij wethouder Fleur Spijker (D66) zeggen dat de 425 parkeerplekken “die er in Leiden bijkomen ter vervanging zijn van parkeerplaatsen op straat niveau. “Dus hef alle parkeerplaatsen  aan het Rapenburg op”, is Leeuwenburgh ’s remedie.

“Maak obstakel vrije looproutes voor toeristen, ouderen en mensen met een mobiliteitsbeperking. Leg een ruim trottoir aan langs de gevels, omlijnde (fiets) parkeerplekken waar onverbiddelijk geldt: fiets fout = fiets weg. Maar ook niet zoals ze in Gent hebben gedaan, waar niemand met de auto bij z’n huis kan komen, leverancier en klusjesmannen nergens bij kunnen komen. Voor de musea bezoekers die met Haagweg City busje komen wel een rustig uitstapplekje. En, waarschuwt hij het stadsbestuur, wacht nou niet die oeverloze discussie over auto luw of autovrij af. Dat schiet niet op”.

Leeuwenburgh spreekt niet als particulier, vertelt hij, maar als voorzitter van de stichting Voetgangersbeweging Nederland. Deze stichting werd recent bij de notaris opgericht en telt drie Leidse bestuursleden. Heeft de stichting ook leden? Leeuwenburgh: “Een stichting kent geen leden, alleen verenigingen hebben leden, dat weet je toch wel”. “Maar als hiermee indirect geïnformeerd wordt naar het draagvlak van Voetgangersbeweging Nederland antwoordt  hij dat hij iedereen die loopt, als lid beschouwt. Nou ja supporter.

En hoe denken de bewoners van het Rapenburg over een autovrije gracht? Na de koffie lopen we toevallig Greetje van Gruting, meerjarig Rapenburg bewoner en overtuigd autobezitter, tegen het lijf. Na de vraag is Van Gruting niet te houden: “Ik word echt een beetje moe van dat gehakketak over de auto. Ze staan bij ons op het Rapenburg over het algemeen keurig in het gelid op de daartoe bestemde plek. Niet de auto is het probleem op het Rapenburg, maar de fiets, die overal wordt neer gesmakt. Een bende is het!” En zij vervolgt:  “O.K. leveranciers zouden wel eens een paar stappen mogen lopen om het verkeer niet te hinderen. Doe gewoon zeg, Leiden is geen Anton Pieckhofje. Rekening houden met een ander”. “En die Stichting Voetgangersbeweging?” Van Gruting: “Weer zo’n vage en niet gelegitimeerde club die voor het zo genaamde ‘algemeen belang’ opkomt. Urgenda light?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *