Alle Leidenaren moeten van het gemeentebestuur op de fiets, dat is gezond en duurzaam. Maar waar zet je rijwiel neer in de stad ? Voorkeur van fietsers is hun karretje voor die winkel te zetten waar ze een boodschap hebben. Maar dat lukt niet altijd en B.&W zou graag zien dat de binnenstadbezoeker uit de Merenwijk en de Stevenshof zijn fiets in de stalling onder de Waag zet. Dat gebeurt helaas te weinig blijkt uit de cijfers van de Waagstalling die met 880 parkeerplekken op piekmomenten slechts voor 55 tot 60% bezet is.
B.&W. start dit voorjaar een proef met 5 tot 7 fietsparkeervakken op het trottoir van de Breestraat tussen Catharinasteeg en Korenbeurssteeg. De proefvakken worden gemarkeerd met tegels en aanwezige fietscoach geeft aanwijzingen. Wethouder Ashley North noemt ze ‘multifunctionele fietsparkeerplaatsen’, want de vakken worden ook gebruikt voor bevoorrading van de winkels.
Ons stadsbestuur is optimistisch over haar experiment. Zij ontleent dit optimisme aan de geslaagde pilot uit 2017, waar de fietsparkeerplekken alleen met markeringslinten geduid. Vandaar dat er nu tegels gelegd worden. De nieuwe fietsparkeerplekken krijgen geen beugels waar je je fiets tegenaan kan zetten, want die zouden bij het laden en lossen in de weg staan. De gemeente wil de fietscoaches instrueren, binnenstadbezoekers kort te laten parkeren (minder dan een half uur) op de multifunctionele vakken en langer te stallen in de ondergrondse Waag fietsenstalling. De fietsparkeerplekken hebben echter wel het nadeel dat bij harde wind de fietsen de gewoonte hebben als domino stenen om te vallen.