Sleutelstad lanceert TV zender

Op 20 maart lanceerde Sleutelstad vanuit haar gloednieuwe studio de TV uitzendingen op kanaal 46 Ziggo. Ook de website is vernieuwd, de radio uitzendingen blijven nog steeds te horen via de ether op 107,5 FM en 102.4 kabel. “We hadden een openingsfeest gepland voor onze vrijwilligers en relaties maar die party moeten wij helaas uitstellen vanwege coronavirus”, zegt Chris de Waard eigenaar/hoofdredacteur van Sleutelstad. Media wethouder Yvonne van Delft gaf de zender take-off een officieel tintje en er was champagne.

‘Chris, klopt het dat je als 17 jarige piraat je media loopbaan begon thuis op zolder en indertijd 76 keer door de Radio Controle Dienst uit de lucht gehaald werd?’ De Waard: “Ja, dat klopt, alleen niet die zolder, we woonden in een flat. De Waard (1965) runt sinds 2003 het mediabedrijf Sleutelstad met een vrijwilligerscorps van ca. 70 mensen. “Ik noem hen liever mijn maatjes, zij doen interviews, draaien uit liefhebberij muziek en verzorgen interviews met mensen die op hun vakgebied iets te vertellen hebben”.

Reclamegelden zijn de primaire bedrijfsinkomsten van Sleutelstad. In 2019 slaagde De Waard, in concurrentie met Unity TV, de status van lokale zender voor de stad Leiden te bemachtigen. Het waren deze jaarlijkse inkomsten van ca. € 80.000 die  hem in staat stelden met TV te starten.

Deze activiteiten uitbreiding was ook de reden om te zien naar een grotere bedrijfsruimte dan beschikbaar in de Zeeheldenbuurt. Die locatie werd gevonden in het Mostertcomplex,  Middelstegracht 87A. “In de binnenstad, het kloppend hart van Leiden”, aldus De Waard. Maar dat zijn ambities verder strekken dan onze stadsgrenzen, mogen blijken uit het bijschrift van de nieuwe logo: ‘Thuis in de Leidse regio’.  Sleutelstad bereidt onder andere een studio voor in Zoeterwoude.

De Waard kreeg zeer recent een subsidie toegewezen van een Haagse pilot die beoogt lokale kwaliteitsjournalistiek te bevorderen. Voor de duur van twee jaar ontvangt hij salarisbedragen om 2 fulltimers in dienst te nemen, een geld dat hij uitsmeert over 4 halve formatie plaatsen voor journalisten. In zijn toespraak viel te beluisterd dat hij, met zijn nieuwe medewerkers, meer dan voorheen nieuws wil opzoeken, veelvuldiger aandacht wil besteden aan onderwerpen die zich niet opdringen maar ‘nieuw’ zijn. In dat verband noemde een intensiever contact met de universiteit als nieuwsbron.

En wat verandert er door de coronavirus dreiging aan de werkwijze van Sleutelstad? “We interviewen nu uitsluitend telefonisch en gelukkig ontving ik geen signalen dat reclame inkomsten teruglopen”. De meeste reclamecontracten met Sleutelstad zijn voor langere  periodes afgesloten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *