“Ik heb mijn zus en vrienden een paar weken al niet gezien of gesproken”, vertelt de oude dame aan Charlotte Poot die voor haar de dagelijks boodschappen doet. Met onze tegenwoordige technische communicatiemiddelen móet daar toch iets aan te doen zijn, gaat door het hoofd van Charlotte Poot. Een smartphone is een geweldig middel om dreigend sociaal isolement te doorbreken. Maar tussen een slim idee en haar uitvoering, ligt een weg met vele hobbels. Het samenbrengen van vraag en aanbod.
Charlotte Poot (27), onderzoeker bij het LUMC, surft s ’avonds op het internet en ziet dat men ook in Breda met dit idee bezig is om ouderen een smartphone te geven waarmee ze kunnen videobellen, sms’en Appen.
De gebruikte smartphones stromen binnen als het idee van Poot bekendheid krijgt via de (sociale) media. Binnen twee weken zijn 30 telefoons gedoneerd door particulieren en bedrijven. “Hartverwarmend”, zegt Poot , “echt ik krijg er geweldige energie door”. De medewerking is overstelpend, subsidie van het Leidse goede doelen Druckerfonds. Een aanbod de telefoons fabriek schoon te maken en te installeren. Een aanbieding voor een gratis simkaart en dito abonnement van 3 maanden. De vrijwilligers organisatie Seniorweb wil desgewenst een buddy leveren die op afstand gebruikersinstructie geeft.
Vraag en aanbod
Nu ongeveer 14 dagen na de eerste bekendmaking van het project is de initiatiefneemster, zelf of via anderen, in gesprek met een half dozijn potentiële gebruikers. “Ja”, erkent Poot, “niet de aanbodzijde van de smartphones maar de vraagzijde, gebruikers vinden, is de echte uitdaging. Zorginstellingen Topaz en Libertas Leiden, met medewerkers die ouderen verzorgen of bij hen thuis komen, beloofden haar project te promoten. Met name de voor senioren bekende en vertrouwde personen, zoals mantelzorgers, kunnen het smartphone idee bevorderen, weet Poot. Zelf werkzaam in de gezondheidszorg is zij bekend met de aarzeling van ouderen, de belasting om nieuwe dingen op je te nemen. Bovendien heerst bij hen vaak vraagverlegenheid, de schroom anderen iets te vragen.
“Charlotte, hoe gaat dat videobellen eigenlijk”, vraagt de fotograaf na de fotosessie voor dit artikeltje. “Kijk”, zegt Poot: “Open Whatsapp, selecteer de persoon die je wilt bellen en druk op het cameraatje in de rechterbovenhoek”.
De gebruikte smartphones kunnen worden afgegeven bij: De Vliegerschop Haarlemmerstraat nr. 192 , Supermarkt Hoogvliet aan het Levendaal en clubhuis ‘De Derde Helft’ in Leiderdorp. Binnenkort een website: www.blijfinbeeldleiden.nl voor vragen mailen: charlotte@blijfinbeeldleiden.nl of telefoon 06-44595123