In het verpleeghuis Overrhyn zijn bewoners besmet met het coronavirus, gelukkig zijn er voldoende beschermende middelen voor de medewerkers. Bewoners en personeel beleven moeilijke en zware tijden, zegt Bianca Rozendaal woordvoeder van Topaz. Topaz is gespecialiseerd in revalidatie en ouderenzorg en levert dit in de regio Leiden, Voorschoten en de Bollenstreek, . Bij Topaz werken ruim 1.700 professionals en 1.000 vrijwilligers. Samen zorgen zij voor 1.400 cliënten.
Vorige week melde de NOS dat het coronavirus was vastgesteld in 40 % van alle ca. 1.500 Nederlandse verpleeghuizen. Rozendaal “Ja, ook bij Topaz zijn bewoners besmet met het coronavirus. Helaas geldt dit voor bijna alle verpleeghuizen van zorgorganisaties in deze regio.” “Gelukkig is het aantal besmettingen bij Topaz goed beheersbaar”.
Beschermende middelen
De Nederlandse verpleeghuizen in Nederland zouden volgens de NOS bij de verdeling van beschermende middelen voor personeel achtergesteld zijn bij ziekenhuizen. Stond Topaz ook ‘achter in rij’? Rozendaal: “Nee, wij beschikken over voldoende beschermende middelen en houden dagelijks onze hoeveelheden mondkapjes, handschoenen, schorten, brillen en desinfecterende middelen scherp in de gaten. Desgewenst zorgt de regionale verdelingsorganisatie voor aanvulling”.
Bij persoonlijke verzorging van cliënten is de 1 ½ m afstand regel toch moeilijk te handhaven. Hoe gaat dat bij Topaz? Met duidelijke afspraken, richtlijnen en regels probeert Topaz de gezondheid van de cliënten en personeel zo goed mogelijk te beschermen. De werknemers werken volgens hygiëne maatregelen, goed handen wassen is daar een belangrijk onderdeel van. “Wij hebben onze medewerkers geïnstrueerd dat als zij klachten hebben die op corona kunnen duiden, ze thuis moeten blijven. Zij kunnen een coronatest aanvragen”, aldus Rozendaal.
Verpleeghuizen zijn voor bezoek gesloten, voor familieleden, mantelzorgers heel verdrietig en er dreigt gevaar dat bewoners in een sociaal isolement geraken. Op elke afdeling van alle Topaz locaties ligt een mobiele telefoon om naasten te kunnen bellen of gebeld te worden. Ook helpen zorgmedewerkers met versturen van foto’s via de whatsapp. Verder organiseren zorgmedewerkers op de afdelingen allerlei activiteiten.
In deze zware tijden let de leiding van Topaz extra op haar zorgmedewerkers en zij op elkaar. Zij spoort hen aan eventueel emotionele hulp te vragen. Bij Topaz zijn psychologen, geestelijk verzorgers en maatschappelijk werkers voor zo‘n een luisterend oor. “De waardering die onze medewerkers ontvangen van de Leidenaren is hartverwarmend, vertelt Rozendaal, “en al de kaarten, bloemen en paaseieren die de bewoners krijgen worden zeer geapprecieerd.