Dreigend sociaal isolement voor veel kwetsbare ouderen

“In de coronatijd zijn de locaties van dagbesteding voor hulpbehoevende en ouderen met dementie gesloten. “Wij nemen geen enkel risico op besmetting met deze kwetsbare groep”, zegt Frank van Rooij, directeur van Radius Welzijn. “Onze activiteitenbegeleiders houden contact met hun cliënten op die dagen waarop zij anders bij ons zouden zijn”. Radius Welzijn samen met Libertas Leiden organiseert voor ongeveer 120 oudere senioren dagbesteding op verschillende locaties in de stad. Topaz en ActiVite  runnen centra voor dementerende ouderen. Dagbesteding brengt cliënten ontmoeting, ontspanning en dagritme.

Het zijn veelal ouderen met meervoudige problemen die  twee of drie dagen per week de dagbesteding bezoeken. Dit is een belangrijk deel van hun draagstructuur waardoor zij thuis kunnen blijven wonen. Hier doen zij wat aan bewegen, drinken koffie samen, eten met elkaar en doen wat gezellige dingen. Op elke groep is één activiteitenbegeleider en één of meer vrijwilligers. “Eigenlijk is de dagbesteding een alternatief voor verblijf in de wegbezuinigde verzorgingshuizen”, aldus Van Rooij.  

De activiteitenbegeleiders telefoneren uitvoerig vanaf hun werklocatie met de thuis zittende deelnemers. Als men iets nodig heeft, boodschappen, een maaltijd voor s ’avonds of contact zoekt, zorgen zij daar voor. Geprobeerd wordt zo, op afstand, de dagstructuur van hun cliënt in tact te houden. De activiteitenbegeleiders maken geanonimiseerde rapportages waarmee zij later verantwoording afleggen aan de gemeente.

Schrijnende misverstanden

En wordt hun eventueel aanwezige mantelzorger nu extra belast? Van Rooij: “De activiteitenbegeleiders staan ook in nauw contact met de eventuele mantelzorgers”. Van Rooij vertelt over de vrees die bij sommige cliënten heerst dat na de coronacrisis de dagbesteding helemaal stopt. “Deze tijden leiden soms tot schrijnende misverstanden”, vervolgt Van Rooij: “Een van onze cliënten, een bejaarde dame en wat vergeetachtig, vraagt elke keer weer waarom haar twee zonen die haar voordien wekelijks bezochten, niet meer komen. Van Rooij: ”Ze denkt dat haar zonen met corona besmet zijn en dat voor haar verzwijgen. Uitleg of geruststellende woorden helpen niets”. “Als zij gezond zijn, en ik ook, waarom komen ze dan niet even aanwippen, vraagt zij telkens weer.

Crisissituaties brengt ook creativiteit naar boven. In Rotterdam is ‘Telebakkie’ ontwikkeld en nu ook in Leiden geïntroduceerd. Met dit audio middel spreken de dagbesteding cliënten elkaar nu een of meer keren per week. Gebruik van het middel is simpel en doeltreffend. De dagbesteding medewerker belt met zijn smartphone op een afgesproken tijdstip naar de deelnemers van een uit maximaal 6 personen bestaande groep. Deelnemers kunnen ook op hun vaste telefoontoestel gebeld worden. Voor Telebakkie zijn geen ingewikkelde handelingen nodig. Op die manier kunnen deelnemers gewoon thuis, met een kopje koffie voor zich, gezellig met elkaar praten of meedoen met gezelschapsspelletjes.

Volgens Van Rooij is het fantastisch dat allerlei oude vrienden en kennissen deze senioren weer actief opzoeken. “Maar als wij goed doorvragen zien we dat isolement en eenzaamheid van deze groep gigantische proporties aanneemt. De mensen zitten de hele dag alleen zonder bezigheden buitenshuis. Dat probleem wordt niet opgelost door een klopje op het raam van welwillende buren of even een boodschapje voor hen doen”.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *