Gemeentebestuur vindt naleving corona regels verantwoordelijkheid burger

In Amsterdam rijdt een corona bus rond die via luidsprekers bezoekers attendeert op de 1 ½ meter. Utrecht voerde in verschillende straten éénrichtingverkeer in voor voetgangers, daar ligt de eerste voetgangersrotonde. Diverse middelgrote steden engageren vrijwilligers die op drukke kruispunten voetgangers op afstand-houden wijzen. Leiden kiest voor verantwoordelijkheid van de burger zelf, aldus B.&W.. Zij wil drukte uitspreiden, kiest voor ‘signing’, vertrouwt op een druktemeter en schakelt handhaving pas in bij calamiteiten.

Bij te grote drukte sloot B.&W. de Haarlemmerstraat eens af, handhaving treedt in Leiden pas op in uiterste situaties. Eigen verantwoordelijkheid in het maatschappelijk verkeer is het uitgangspunt van ‘t Leids corona beleid in de openbare ruimte. Ervan uitgaande dat 95% van alle mensen deugt, zoals de titel van een populair (onderzoek) boek luidt, een goed vertrekpunt. Maar vragen de beelden van de Donkersteeg en de Haarlemmerstraat ter hoogte van de Coulikerk  toch niet enige gemeentelijke regie?

Als op 1 juni cafés en terrassen weer openen, neemt de zich verplaatsende binnenstedelijke mensenmassa toe. B.&W. vraagt haar inwoners op drukke dagen hun centrumbezoek te spreiden, ze roept op doordeweeks boodschappen te doen en verstrooiing bezoek te matigen.

Signing

Op het nieuwe plaveisel van de Haarlemmerstraat liet B.&W. met  koeienletters schilderen: ‘Leiden heeft een warm hart voor jou’, plus een anderhalve meter-maatje. Deze ‘signing’ moet voetgangers aansporen rechts te houden. Maar het verzoek beklijft niet erg. Zou een paar vriendelijke vrijwilligers die passsanten wijzen op de 1 ½ meter helpen? Of een voetgangersrotonde als in Utrecht.

In de Donkersteeg, krappe verbindingsstraat tussen Haarlemmerstraat en Hoogstraat, éénrichting verkeer voor voetgangers invoeren, zou best eens bij kunnen dragen aan corona veiligheid. Het vereist echter wel een handhaver. Halverwege deze drukke straat huist een hamburgerzaak met een ‘M’ op de gevel. De kluwen snackers blokkeert de helft van de straat, voor de tegenliggers is 50 cm per persoon over. Het stadsbestuur denkt erover de drukte te reguleren door verplaatsing naar andere winkelgebieden, zij heeft de Breestraat en het Pieterskwartier op het oog. Maar hoe de bezoekersstroom te verleiden?

Druktemeter

B.&W. heeft nog een ‘ijzer in het vuur’, de ‘druktemeter’. Wie wil weten hoe druk ’t ergens in de stad is, typt die locatie in op Google maps. Op z’n smartphone verschijnt de druktemeter met een blauw staafdiagram en een rode staafje, die aangeeft hoe druk het daar op dat moment is. Google map maakt bij gebruik van het signaal van de aanwezige mobieltjes die bijna iedereen tegenwoordig bij zich draagt.

In de media druppelen steeds vaker berichten door dat het besmettingsrisico van covid-19 in de buitenlucht minimaal is. Zouden deze tijdingen tot nog zorgelozer gedag leiden waarbij actieve publieksaanwijzingen een goede rol kunnen spelen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.