Op het fietspad geldt het recht van de snelste

Vanaf 2 juni wordt het dringen op het fietspad met 20 %  fietsers meer. Die plotselinge toename voorspelt het Kennis instituut Mobiliteit (KIM). Het zijn hoofdzakelijk O.V.- mijders, aldus KIM. Dit reizigerspubliek wordt afgeschrikt om met bus of trein te rijden vanwege besmettingsrisico, mondkapjes gebod en/of onzekerheid over wachttijden. Ze nemen weer de auto, maar meestal de fiets.

In het Beleidsprogramma Fiets 2020-2030 rekent het stadsbestuur op een fietsers toestroom in deze tien jaar van ca. 40% . Dit programma werd opgesteld in een tijd dat het woord corona nog geassocieerd werd met ‘de krans van licht rond de zon bij e zonsverduistering’. Nu thuiswerken pas goed is uitgevonden, kan de jaarlijkse toename van circa 3 % waar B.&W. eens op uitkwam, wel weer eens lager uitvallen. Hoe het ook zij, Leidenaren zullen hun stadsbestuur zeker aan herinneren aan hun belofte in dit beleidsprogramma: ‘Leiden zet de Fiets op 1’.

Verschillende snelheden

Op 2 juni gaan ook de kinderen van het voortgezet onderwijs weer op de fiets naar school. Naast intensiever gebruik van de fietspaden is aandacht voor veiligheid geboden. Met de veiligheid op sommige Leidse fietspaden is het matig tot slecht gesteld. De verschillende snelheden van de  rijwielen en de breedte van het fietspad zijn de oorzaak van veel (bijna) ongelukken.

Van de Leidenaren heeft 92% een fiets en 67% fietst dagelijks. Een gewone fiets (82%); een elektrische fiets (5%); en 28 % beschikt over een brommer, (snor)scooter of scootmobiel. De racefiets, bakfiets en de illegaal op het fietspad rijdende speedpendelics (max. 45 km per uur) even buiten beschouwing gelaten. Tussen al dit snelheidsgeweld peddelen groepjes kletsende schoolkinderen, ’t liefst met z’n drieën naast elkaar. Word niet boos, bel even of roep iets vermanend als ‘t u oplucht.

Snorfietsen verbannen

Hoe veilig is fietsen in Leiden? De gemeente: In 2017 meldde dat 11% de afgelopen twee jaar een fietsongeluk(je) had. Als gevaarlijke plekken noemde men de Breestraat, Herenstraat en vóór Leiden C.S. plus de rotondes waar fietsers door automobilisten geschept worden. Gevraagd naar de oorzaak van veel ongelukken zeiden de gevraagde personen dat de fietsroutes niet breed genoeg zijn voor de aantallen fietsers met verschillende snelheden. Op het fietspad heerst het recht van de snelste. Als het drukker wordt, worden mensen agressiever, schrijft verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Voor die kennis hoef je niet gestudeerd te hebben.

Snelle of gemakkelijke oplossingen zijn er niet. Sneller fietspaden aanleggen, de toeleiding wegen voor forensfietsers naar Den Haag, Zoetermeer of Schiphol uit de grond stampen of autorijstroken inrichten als extra fietsruimte? Het kost tijd. Regulerend optreden, het recht van de snelste inperken, dát kan B.&W. Amsterdam heeft snorfietsen (blauw nummerbord) van het fietspad verbannen en de berijder verplicht een fietshelm te dagen. Ongeveer 80% van hen reed harder dan de wettelijke maximum snelheid van 25 km. per uur. Afstelen van stoplichten kan fietsdoorstroming bevorderen boven auto’s

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *