Hoe ziet de Schipholweg er over pakweg 10 jaar uit? Duurzaam, klimaat adaptief, circulair en veelzijdig. Een levendig gebied van wonen en werken, belooft het gemeentebestuur. Ons stadsbestuur ziet ‘t als haar opdracht in Leiden in 2030 meer woningen te bouwen voor 17.000 inwoners. Zonder oppervlakteruimte kan dat alleen maar omhoog. Wordt het goed wonen, werken en recreëren aan beide zijden van deze drukke verkeersaders die dwars door de stad loopt?
B.&W. weet zeker van wel, ze rekent op steun van de gemeenteraad en denkt bezwaren en bedenkingen van belanghebbenden te kunnen weerstaan. De Leidse bevolkingsaanwas staat immers niet meer ter discussie. De gemeente bouwt op deze locatie naar de menselijke maat, dat is in Leiden niet hoger dan 70 meter. Ze gaan projectontwikkelaars zoeken die woningen willen bouwen met aanvaardbare huren en koopprijzen. “Het moet wel financieel haalbaar zijn”, antwoordt wethouder Fleur Spijker op kritische vragen.
Aan het topje van de Schipholweg, de Ypenburgbocht, de voormalige Big Boss locatie verrijst een appartementencomplex van 4 á 5 verdiepingen. Aan de Schipholweg waar nu nog het oude Postkantoor staat, komen 130 appartementen bovenop de hier te bouwen brandkazerne.
Aan de zijde van het spoor wordt tot 70 hoog gebouwd. Ook aan de overkant de zelfde hoogte, aflopend maar het Golden Tuliphotel steeds lager. En naarmate de bebouwing dichter bij de laagbouw van de Marebuurt komt, neemt de hoogte ook af. Het mini parkje aan de Parmentierstaat wordt opgeofferd aan woningbouw.
De Parmentierweg wordt afgesloten voor autoverkeer waardoor minder opstelstroken nodig zijn op het kruispunt Schipholweg – Dellaertweg. Het college spiegelt een evenwichtig plaatje voor met kantoren en appartementen, levendig, veelzijdig en groen.
Molenbiotoop
Over de wind die molenbiotopen van De Valk en de Maredijkmolen mislopen, is overleg geweest. Voor het gedeeltelijk verlies van het windrecht, compenseert de Provincie Zuid Holland de molen De Valk met € 360.000. Dit geld gaat niet gestort in een onderhoudspotje, maar maakt indienstneming van een derde molenaar mogelijk. Door deze personele uitbreiding kan de molen, bij gunstige wind, vaker draaien. Een molen die draait slijt minder vanwege de gelijke zwaarte kracht verdeling op de assen.
De kritiek van omwonenden op de Woonvisie Schipholweg richt zich met name op de bebouwing van het strookje grond aan de Parmentierweg, hun ‘Groene Long’. Volgens hen verrijst daar een massieve betonnen kolos. Dat mensen die in de buurt van een treinstation wonen ook vaker de trein nemen, acht een bezwaarde een onbewezen stelling. De huidige bewoners van de Parmentierweg vrezen geluidsoverlast, minder zonlicht aan de voorzijde van de appartementen en sterk verminderd uitzicht en inkijk. Mogelijke waardedaling van hun appartementen zit hen danig dwars.