Meer politie dan klimaatactivisten waren aanwezig bij opening van de tentoonstelling ‘Besmet’ in museum Boerhave door Koning Willem Alexander vorige week donderdag. Het publiek werd op 30 meter afstand gehouden en de journalisten, die niet voor de expositie zelf waren uitgenodigd, interviewden toen maar in arren moede de leden van verschillende protestgroepen: “Museum Boerhave laat zich voor marketing doeleinden misbruiken door Shell”, was de boodschap op het spandoek
De actievoerders, Extinction Rebellion, Fossielvrij NL en Code Rood, riepen met hun manifestatie het museum op de banden te verbreken met hun ‘hoofdpartner’: de olie- en gasmultinational Shell. Ze deelden aardolie-kleurige zeep uit aan pers en voorbijgangers met de boodschap “Shell besmet het museum Boerhaave.”
In een tijd waarin steeds andere musea de banden verbreken met fossiele multinationals wegens voortwoekerende klimaatontwrichting, kiest uitgerekend Rijksmuseum Boerhaave Shell als hoofdpartner. “Shell heeft zich sinds begin 2019 aan het museum verbonden”, zegt Sanne Ypenburg namens Extinction Rebellion Leiden. “We zijn afgelopen week nog in Boerhaave geweest en Shell heeft een prominente plek in de vaste collectie van het museum’’.
Volgens Femke Sleegers van Fossielvrij en Fossielvrij Onderwijs, geeft museum Boerhave Shell een jubelende hoofdrol in haar permanente expositie over de hedendaagse vaderlandse wetenschapsgeschiedenis. Zij vindt dat onverteerbaar en een heel verkeerd signaal dat afgeven wordt. Boerhave kwam vorig jaar door renovatiekosten en bezuinigingen van de rijksoverheid in zwaar weer en accepteerde Shell als hoofdsponsor, terwijl het Van Gogh Museum en het Mauritshuis hem juist dumpten.