14 jaar na de bouw wordt de oprit van de Julius Caesarbrug aangepast

Het fietspad langs  de Kanaalweg ligt een paar meter lager dan de oprit van de Julius Caesarbrug, de brug over het Kanaal. Fietsers met kind achterop wachtend voor het stoplicht om de autoweg te kruisen, kunnen niet voldoende vaart maken om op te stappen. Dan maar met kind en al de autoweg over lopen. Dat geniet immers verre de voorkeur boven de kans slingerend de autoweg over te steken.

Vanaf het moment dat de brug geopend werd (2006) kreeg de gemeente klachten van ouders met kind achterop of naast zich fietsend die bij stoplicht groen niet genoeg vaart konden maken om op de fiets te stappen. Op de foto ziet u een paar fietsende moeder lopend oversteken.

In de tegenovergestelde rijrichting fietsend, dus van de brug af naar de Kanaalweg, gebeurt het wel dat fietsers die de brug afrijden door het hoogteverschil niet op tijd kunnen remmen voor het rode verkeerslicht. Hierdoor ontstaan onveilige situaties.

In het Leids Nieuwsblad werd 8 jaar geleden de gemeente met een illustratief artikeltje plus foto hierop geattendeerd. Twee jaar geleden kreeg de gemeente van de krant hierover een reminder. In beide gevallen was de reactie de zelfde: “We zijn er mee bezig”.

Deze week meldt de gemeente in het Stadnieuws: Deze zomervakantie wordt gewerkt aan het verbeteren van de verkeersveiligheid van de fietsoversteek bij de Kanaalweg en de Julius Caesarbrug. De werkzaamheden starten op maandag 27 juli en duren naar verwachting tot en met vrijdag 28 augustus.

Beter laat dan nooit is de eerste reactie. Verkeersklachten van (meestal) moeders, die 14 jaar geleden al klaagden, liet de gemeente jaren op z’n beloop. En ongemakkelijke onveilige situatie die met de aanleg van een verhoogd plateau voor de Caesar brug bij de bouw al voorkomen had kunnen worden, wordt nu aanprijst als een verbetering. De klagende haal-  en breng moeders en vaders volgende elkaar in generaties op, waardoor de continuïteit van klachten haperde. De ambtelijke molens draaien heel langzaam in LEVEL.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *