Gratis fietsenstalling bij Leiden C.S. moet O.V. gebruik bevorderen

De gratis fietsenstalling voor 3.000 fietsen onder ‘De Geus’ komt er. Er bovenop de megabioscoop met horeca, winkels, kantoren en een woontoren van 70 m met 120 woningen, tegenover Leiden C.S. waar nu de Jumbo staat. Geen autoparkeerplaatsen dus, zoals VVD, CDA en Partij Sleutelstad wilden. Het besluit kreeg een brede raadsmeerderheid, 24 vóór en 14 tegenstemmen. De kritiek kwam echter van meer zijden dan alleen de oppositie en betrof de doelmatige exploitatie.   

De fietsenstaling kost € 17 miljoen met de subsidies van rijk en provincie er af, moet Leiden € 6 miljoen zelf voor haar rekening nemen. Die leent het bedrag dat zij in 40 jaar aflost. De jaarlijkse exploitatie, kapitaalslaten, personeel en onderhoud kost de gemeente € 600.000.

Het college van B.&W. (D66, GroenLinks en PvdA) wil over enkele jaren rond het Stationsplein 19.000 fiets parkeerplekken realiseren. “Nog 6.300 te gaan”, zei bouwwethouder Fleur Spijker, aan het slot van de raadsvergadering opgelucht. Ze kreeg wel de nodige kritiek en lastige vragen over de (on) zakelijke aanpak van het project.

Combi fiets/autogarage

Eerst kwam het VVD voorstel aan bod van een gecombineerde auto/fietsgarage, waar met 1.000 fietsplekken minder ruimte gemaakt werd voor auto’s. Het voorstel werd van tafel geveegd met 29 stemmen tegen en 10 vóór. In een vorige vergadering was commotie ontstaan óf zo’n combigarage op de (volledige) steun van rijk en provincie kon reken. Dat bleek wél het geval, echter naar rato. De VVD kon evenwel hiervoor onvoldoende medestanders meer vinden.

Dat autobezitter de appartementen van de garage loze ‘De Geus’ zouden mijden, bioscoop bezoekers weg zouden blijven omdat zij hun auto niet onder de filmzaal kunnen zetten, werd door GroenLinks woordvoerder gerelativeerd en weerlegd. “De garage was nooit bedoeld voor bioscoopbezoekers”. “En er is genoeg auto parkeerplekken op  vijf minuten lopen bij molen De Valk”.

De tegenstanders van een (volledige) fietsenstalling onder  De Geus waren kritische over de zakelijke aanpak van het project. Hun kritiek betrof bijvoorbeeld dat de gemeente weinig actie neemt tegen lang fiets parkeerders en minimaal dat één derde (?) van de fietsen langer dan één dag gestald wordt. Gratis één dag stallen vinden zij O.K. , maar waarom zou de gemeente zo royaal zijn om ook alle volgende stallingsdagen gratis en voor niets onder te brengen? De kleurige labels die langverblijf tonen vond men een lapmiddeltje. “Er moet een indringender prikkel zijn de fiets dagelijks op te halen”

Het College van B.&W. ziet de fietsenstallingen rond Leiden C.S. als een noodzakelijk bijdrage aan een groenere wereld waar Leidenaren van de fiets op  bus en trein stappen. Critici spreken van een schijnbaar onverzadigbare behoefte aan fietsenstalling en vragen zich af of met deze gratis voorziening in deze omvang nog het beoogde doel bereikt wordt. Nu thuis werken steeds gewoner wordt en mensen niet meer 5 dagen per week maar slechts één of twee keer. Net als studenten met slechts één of twee fysiek colleges in de week die hun oudste karretje stallen bij het station. Gratis. De jaarlijkse lasten per fietsplek ten laste van de Leidse belastingbetaler belopen in de duizenden euro’s.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *