Betoncentrale wijkt voor woonwijk

LEIDEN – “Yes”, Fleur Spijker, wethouder duurzame verstedelijking, springt een gat in de lucht na het lezen van de brief uit Den Haag waarin de gemeente € 10, 05 miljoen wordt toegezegd voor woningbouw op het Werninkterrein en op de Lammenschansstrip. Het Haagse geld komt uit het woningbouwimpulsfonds, een potje voor onrendabel bouwprojecten. “Hiervan kunnen we 2.286 woningen bouwen”, aldus Spijker.

door Hans Schuurman

“Dit is ontzettend goed nieuws voor Leiden”, aldus Spijker, “met deze bijdrage kunnen we doorpakken en op het Werninkterrein en in de Lammenschansdriehoek gaan bouwen. En dat is hard nodig ook om onze bouwbelofte, 8.500 woningen erbij vóór 2030, na te komen”. “Van de bouwplannen profiteren alle doelgroepen, het worden koop- en huurwoningen”.

In 2019 reserveerde de regering 1 miljard euro voor woningbouwimpulsen. Reservering van deze financiële injectie had ten doel ten minste 65.000 woningen bij te bouwen in Nederland waarvan de plannen nu op een plank onder het stof liggen omdat ze niet zonder bijdrage te verwerkelijken zijn.

Landelijk zijn er nog 25 woningbouwprojecten, die net als onze twee Leidse projecten, van het fonds profiteren. Het geld is bestemd voor kostenverhogende facetten van de bouw, zoals bereikbaarheid, uitkopen van bedrijven of sanering bedrijfsterreinen. Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken) stelt in de brief als toekenningsvoorwaarde dat ook ruimhartig betaalbare huizen voor starters gebouwd dienen te worden. Volgens professor Boelhouwer, hoogleraar woningmarkt aan de TU Delft, is deze impuls behalve pure noodzaak ook fair omdat je eerste huizenkopers niet op mag laten draaien voor een bebouwing die pakweg 200 jaar mee gaat.

Het Werninkterrein ligt ingeklemd tussen de Rijn, het spoor naar Den Haag en het bedrijventerrein Amphoraweg. Het is een voormalig bedrijven terrein ooit in gebruik als betoncentrale. Ontsluiting van de nieuw te bouwen woonwijk kost hoofdbrekens en dus veel geld. De meest gehoorde optie is een tunnel onder het spoor door naar de Mors. Andere, minder voor de hand liggende mogelijkheden, zijn een voetgangers fietsersbrug over de Rijn of een veerpont naar de wijk niet voor auto’s, maar dan moet het buurtje wel autovrij zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.