LEIDEN – Wethouder Ashley North knipte vorige week woensdag het lint door van de Loviumbrug, de symbolische handeling waarmee alle Singelparkbruggen voor geopend werden verklaard. Maar hij vergat erbij te vertellen dat wandelaars slechts één middag van alle 5 gebruikt konden maken. De nieuwe bruggen vormen de verbinding tussen de parken waar ooit een stadsmuur stond. Aan de bewegwijzering van het toekomstige singelparkwandelrondje valt ook nog veel te verbeteren, bleek op zondagmiddag tijdens de open dag.
door Hans Schuurman
Aan Piet Breebaart, bestuurslid van de ‘Vrienden van het Singelpark’, de enige die alle namen van de bruggen goed en zonder hapering uitsprak, de vraag: “Hoe komen jullie in hemelsnaam aan die potjeslatijn namen, Loviumbrug, Aeldisbrug, Wisenniabrug, Hapynionbrug en de Helarbrug? Waarom deze quasi wetenschappelijke namen verwijzend naar liefde, ouderdom, wetenschap, geluk en gezondheid, die niemand gaat onthouden. Breebaart: Voor de namen is indertijd een prijsvraag uitgeschreven, uit de 120 inzendingen heeft een jury namen aanbevolen. Wie zaten in de jury? Breebaart: “Een historicus, een auteur van een bruggenboek, een straatnamen specialist en nog twee bekwame mensen”. Breebaart beaamt dat het geen doorsnee vertegenwoordigers van de Leidse bevolking waren.
De Belg Laurent Ney, de architect van de singelparkbruggen, krijgt bij de feestelijke opening ook het woord. hij vertel in sappig Vlaams hoe vereerd hij was met zijn opdracht en hoe indertijd zijn opdracht luidde: Ney: Het moest een bruggenfamilie worden, bruggen met allen de zelfde kenmerken. Alle singelbruggen zijn gebouwd met de materialen roest- en roestvrijstaal, bakstenen en zilveren bollen. Alleen de Loviumbrug, bij de Zijlpoort, waar vandaag alle feestelijkheden gehouden worden, mist de bakstenen en bollen. Dit houdt verband met de beweegbaarheid en de, vanwege de aanwezige motor, veel zwaarder uitvoering van deze brug. De Binnenoostsingelbrug, net om de hoek van de Loviumbrug, is niet de zesde Singelparkbrug, die ligt er alleen voor een snel ommetje rond de Haven.
Rob Jansen, de gemeente projectleider, is de laatste spreker. Ambtenaren stellen zich bij dit soort gelegenheden altijd wat bescheiden op. Hij wordt aller wege geroemd. Rob was het oliemannetje van het bruggenproject. Hij zorgde dat alles liep, in een project met zoveel verschillende partijen loopt altijd wel iets vast en hij heeft de gave partijen snel bij elkaar te brengen en de vaart in het project te houden. Eerder was Jansen projectleider bij aanleg van de twee ondergrondse parkeergarages. En tot slot de onvermijdelijk vraag, wat heeft ’t gekost? “De bruggen hebben samen ongeveer € 4 miljoen gekost, de enige (op afstand) beweegbare brug over de Oude Rijn, de Loviumbrug was € 1,5 miljoen.