Er komt een slinger in de Broekweg waar dit fietspad in de Merenwijk de Veluwemeerlaan kruist. De bocht die je moet fietsen beoogt straks door vertraging van fietsers bij te dragen aan de overzichtelijkheid ten einde (bijna) ongelukken met fietser en auto’s voorkomen. De auto krijgt weer voorrang. Maar in Leiden staat de fiets toch op nr. 1 ?
door Hans Schuurman
In 2014 werd deze inrichting van de kruising al eens veranderd en kreeg de fietser voorrang boven het gemotoriseerde verkeer. Sindsdien ontving de gemeente klachten over de verkeersveiligheid. Uit het verkeersonderzoek in 2018 bleek dat is fietsers en voetgangers vaak een andere route over de kruising kozen, redeneert de gemeente. Dit nieuwe wegontwerp vindt zij veiliger.
Nu nog kruisen de Broekweg en de Veluwemeerlaan elkaar in een rechte lijn. De gemeente heeft in overleg met de Wijkvereniging Merenwijk, de Fietsersbond, de Voetgangersbeweging en de politie een ontwerp gemaakt waarin het fietspad de Veluwemeerlaan zo haaks mogelijk kruist. Deze knik in het fietspad remt de fietsers af voordat ze de Veluwemeerlaan kunnen oversteken en verbetert het zicht. Om het verkeer op de Veluwemeerlaan af te remmen, komen er verkeersdrempels in de weg.
Voetgangers op de Broekweg krijgen straks twee plekken waar ze kunnen oversteken, de oversteekplek zonder voorrang naast het fietspad en het zebrapad bij de bushaltes. Om de verkeersveiligheid verder te verbeteren, zal de fietser op de Broekweg in de nieuwe situatie geen voorrang meer hebben op het verkeer op de Veluwemeerlaan.
De politie en de Fietsersbond adviseerden dit, gevoelig voor het argument dat de Veluwemeerlaan een belangrijke ontsluitingsweg is van de Merenwijk is waar 50 km per uur gereden mag worden. En omdat er niet zo veel autoverkeer over de Veluwemeerlaan rijdt zijn er voldoende mogelijkheden voor fietsers en voetgangers om over te steken. Halverwege de oversteekplaatsen een rustpunt, waar fietsers en voetgangers veilig kunnen wachten op autoverkeer. Hiermee komt de gemeente tegemoet aan de wensen uit de wijk.
De Wijkvereniging, Voetgangersbeweging en het Platform Gehandicapten Leiden zijn het echter er niet mee eens dat de zebra in de drukke looproute van de Broekweg komt te vervallen en daarmee voorrang ontstaat voor de auto. Volgens verkeerskundige Boudewijn Leeuwenburgh van de Voetgangersbeweging stimuleert deze verkeersaanpassing het hard (er) rijden in de Merenwijk. En maakt de gemeente inbreuk op haar eigen regel dat bij hen fietsers en voetganger op nummer 1 staan.
De planning van het project is winter 2020/2021 voor meer informatie: https://gemeente.leiden.nl/inwoners-en-ondernemers/werkzaamheden-in-leiden/bouwen-aan-de-stad/broekweg-veluwemeerlaan/
Dag Hans, hier volg je wel erg klakkeloos het gemeenteverhaal. Afgezien van t feit dat de inspraak weer een wassen neus was is t eindresultaat domweg prutswerk helaas.
Hartelijke groet Oscar
Beste Oscar,
De gemeente heeft mij bericht: Er ligt op dit moment een definitief ontwerp voor de kruising Broekweg/Veluwemeerlaan. De aanbestedingsfase is ingegaan en eind november is de aannemer bekend. De uitvoering volgt volgens planning eind 2020, indien de weersomstandigheden dit toelaten. Zo niet, dan verschuift de uitvoering naar januari 2021.
Omwonenden en andere belanghebbenden hebben tussen 15 mei en 15 juni op het voorlopige ontwerp kunnen reageren. Ook was er toen de mogelijkheid formeel bezwaar te maken tegen het verkeersbesluit. Nu het definitieve ontwerp is afgerond en we richting de uitvoering gaan, zijn er geen formele inspraakmomenten meer voor omwonenden.
Ja, Oscar, ik informeer nog even hoe de verdere procedure verloopt Hans Schuurman