Inwisselen téGoedbon vertoont mankementen

De weg bij het inwisselen van de € 70 téGoed bonnen voor kleine energiebesparende maatregelen gaat niet over rozen. Het aantal ingewisselde bonnen vanaf juli bedraagt 2.649. Voor de Leidse huizenbezitters, ca. 25.000, had de gemeente op 10.000 deelnemers gerekend en met ‘op=op’ gewaarschuwd. Hoe kon zo ’n zo’n uitstekend idee, huiseigenaren met 70 euro te sponsoren voor de aanschaf van ledlampen etc. etc. en hen en passant energiebewust (er) maken, toch zo mankeren?

door Hans Schuurman

De gemeente kreeg dit voorjaar een schep geld van het rijk, gebruikte 1/3 voor haar project organisatie en volgde gedachteloos de trotse titel ‘Leiden kennisstad’, waarmee zij de digitale vaardigheid van de doorsnee inwoner schromelijk overschatte. Neem eens het voorbeeld van aan paar (kleinere) klantvriendelijke steden in het Oosten van ons land. De Achterhoekers kunnen met hun téGoed op de bouwmarkt of bij hun elektronica speciaalzaak een energie box ophalen vol ledlampen, isolatiematerialen, een individueel instelbare stekkerdoos, waterverbruik meter etc. etc. Van de winkelier mogen ze  de kit mee naar huis nemen om daar de producten uit te proberen. En wat van hun gading is, houden ze gewoon. De niet gebruikte materialen brengen ze terug en met hun  € 70 krediet bon wordt afgerekend. De speciaal zaak eigenaar geeft deskundig advies en incasseert de téGoedbon bij de gemeente en zegt bij de deur: “Graag tot een volgende keer”.

Leiden koos voor een andere weg. Zij schafte 14 zulke energie boxes aan voor de 54.000 Leidse huishoudens, stalde die bij 11 wijkambassadeurs waar de kit een weekje geleend kon worden. En als je daarna besloot om twee radiatorventilatoren aan te schaffen, ga je naar de bouwmarkt voor de aanschaf en … schiet je het bedrag voor.

Geld terugvragen

Maar nu komt het lastigste deel van het energiebesparende bewustwordingsproces. Als sommige mensen op de instructie lezen: downloaden, Digid en 10 digitale stappen op de site van de Omgevingsdienst Rijnland, schieten ze subiet in de stress.

Ik ga voor mijn computer zitten,  leg een foto van de kassabonnen, mijn smartphone voor het inloggen met mijn Digid alvast klaar. Inloggen lukt niet, ik probeer het wel 10 keer en bel in een overspannen staat de helpdesk van de Omgevingsdienst (071 4083300) . “Het ligt niet aan u”, zegt de helpdesk medewerker bemoedigend. “Uw code werkt is fout, veel klachten ontvang ik hierover, ik geef u een nieuwe”. Het lukt nu wel. Ik bel na een paar uur zwoegen de behulpzame helpdesk medewerker nog even op. “Meneer, komt het nou vaak voor dat  iemands code niet werkt en u nieuwe codes geeft? “Ja”, antwoordt hij schuldbewust, “1 á 2 keer per dag, de afgelopen weken ongeveer 100 keer”. “In het systeem zitten fouten, weet u, maar we zijn er naar opzoek”. Daarna volgt ook een opbeurende mededeling: “Vanaf januari  kan ook telefonisch en per post geld teruggevraagd worden”. De gemeente bevestigt desgevraagd het systeem falen en complexiteit van de geld terugvraag procedure, zij zint op verbeteringen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *