Kunnen publieksacties energiebesparing klantvriendelijker?

De gemeente kreeg geld van Den Haag om een duurzaamheidscampagne te organiseren voor Leidse woningbezitters. Hiermee gaf zij juli ‘20 huiseigenaren een téGoedbon van € 70 om aan eenvoudige energiebesparende  producten te besteden, zoals tochtstrip, radiatorventilator, watermeters etc. etc.. Ook voor energiebesparingsadvies van je huis, kan de bon gebruikt worden. Maar twee maanden voor het verstrijken van de  inwissel termijn van de bon is slechts 40% van de 10.000 bonnen gebruikt. De schuld van corona of hapert iets aan de organisatie?

door Hans Schuurman

“De aanloop van de actie ging wat traag, maar signalen dat de digitale declaratie (te) ingewikkeld is , die ontvingen wij niet van inwoners”, antwoordt de gemeente. Zij vertrouwt erop dat alle Leidenaren voldoende digitaal vaardig zijn om met hun Dgid in te loggen documenten te downloaden en met een code de 10 stappen betalingsaanvraag te volgen.  Recent besloot de gemeente evenwel ook maar de mogelijkheid te bieden per post of  telefonisch de téGoedbonnen bij de Omgevingsdienst (071 4083300) te declareren. Aan deze klantvriendelijker nieuwe manier per  1 januari geld voor bestedingen terug te vragen, gaf de gemeente weinig (actieve) ruchtbaarheid. Waarom? De gemeente: “Dat is gedeeltelijk uit budgettaire overwegingen, telefonische begeleiding bij het invullen van het formulier kost tijd en (ons) extra geld”.De gemeente reflecterend op haar werkwijze: “Als we in de toekomst weer zo’n actie zouden houden, kijken we of het eenvoudiger en klantvriendelijker kan”. Waarbij de gemeente denkt aan een webshop.

Energieboxen

De gemeente Leiden schafte 14 energie boxes aan voor de Leidse (koop)huishoudens en stalde ze bij de 11 wijkambassadeurs van wie deze kit een weekje geleend kan worden. “Dat werkt goed”, antwoordt de gemeente desgevraagd. “Alle beschikbare energieboxen zijn nu in omloop”. Hoe gewild de 14 energie boxen zijn bij de ca. 20.000 Leidse huizenbezitters is niet bekend. Als men een energie box een weekje wil lenen, kan dat ook door een mailtje te sturen naar info@gagoed.nl onder vermelding van ‘Energiebox’. Meer informatie is te vinden op: https://www.gagoed.nl/energiebox/

Dat er gemopperd wordt door gebruikers van de téGoedbon, men lang op z’n geld moet wachten, erkent de gemeente beschroomd. “De maximale betalingstermijn is 8 weken, het streven is sneller. De omgevingsdienst heeft vanaf januari extra mensen ingezet”, luidt hun reactie.

Hoewel de opzet van de publieksactie vooral het energiebewustzijn dient te stimuleren met eenvoudige maatregelen, kan de téGoebon ook gebruikt worden voor een energiebesparend advies voor het huis. Hiervoor kan ‘betaald’  worden met de € 70,-  téGoedbon. In corona tijd zit ’t met die huis-aan-huis bezoeken, natuurlijk lelijk tegen. Zo’n duurzaamheid advies gaat over vloer- muurisolatie, zonnepanelen etc. Voor huizen van het zelfde type die in grote getale gebouwd zijn, bestaan digitale bouwgegevens. Hiervan gebruikmakend, aangevuld met informatie van de bewoner zelf, kan zo’n energiebesparend advies opgesteld worden. Sinds november vorig jaar zijn hiervoor huis-aan-huis klantenwervers actief. Mijn huisbezoeker vorige week, een student informatica, opende het gesprek met de vraag: “Heeft u uw bon nog en ook nog niet gebruikt?” Veel Leidenaren zijn hun téGoedbon  kwijt. Een vervangende bon aan te vragen met een mailtje naar info@gagoed.nl”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *