Zijlsingel verkeersriool voor auto en fiets

Vlak bij zijn huis aan de Zijlsingel kon Frank Turenhout met een snoekduik van zijn fiets te nauwer nood ‘t vege lijf redden. Met fiets en al landde hij op het trottoir bij zijn uitwijkpoging voor een auto de hem sneed. Dagelijks manoeuvrerenZijlsingelbewoner Frank Turenhout ziet dagelijks gevaarlijke verkeerssituaties voor zijn deur peddelaars met de dood voor ogen op de fietspaden, nauwelijks  breder dan hun stuur, langs de Zijlsingel. De € 6,2 miljoen die de gemeente op zij legde voor een veiliger route wordt nu opgesoupeerd door de autoluwe binnenstad.

door Hans Schuurman

De Zijlsingel is voor voetganger, fiets en auto te smal, voor verbreding van de weg ingeklemd tussen huizenrij en water is geen plaats. De 30 km snelheidsbeperking weerhoudt ook geen automobilist deze sluiproute tussen de Kooi en de Hoge Rijndijk te kiezen. Dagelijkse opstoppingen en auto’s die in de bochten ruimte zoeken op het fietspad leveren gevaarlijke verkeerssituaties op. Turenhout: “Dat er relatief weinig ongelukken gebeuren, komt omdat fietsers de wijk nemen naar het trottoir. Dat advies krijgen kinderen uit de buurt van hun ouders. Alleen durfal wielrijders rijden op het midden van hun pad in de scherpe bochten ten einde het autoverkeer achter zich te dwingen”. “En bussen zijn geen cent beter,” aldus Turenhout. De Zijlsingel is een verkeersriool geworden, luidt zijn boodschap.

De gemeente verwacht dat door maatregelen na 2025  het autoverkeer op de Zijlsingel/Herensingel afneemt. Maar aan verzoeken van buurtbewoners alvast betere oversteekplaatsen, het aanbrengen van weg verbeteringen waardoor auto’s fietsers niet van hun pad kunnen afduwen, wordt niet tegemoet gekomen. De gemeente heeft ook een door  oor voor het herhaald verzoek strenger te handhaven op de 30 km maximum snelheid.

De Zijlsingel is een belangrijke toeleidingweg van de binnenstad naar de Leidse Ring. De prognose destijds was dat het autoverkeer op de Zijlsingel tussen de Oosterkerkstraat en de Herensingel zou stijgen van 13.000 later bijgesteld naar 15.500 . De Zijlsingel is ook een route naar het in  ontwikkeling zijnde Meelfabriek appartementencomplex met hotel, restaurant en wellness faciliteiten. Hiervan verwacht Turenhout ook een verkeer toestroom.

De Zijlsingelbuurt verwijt het stadsbestuur nalatigheid bij het tijdig betrekken van hun plannen. “Dat ondergraaft het vertrouwen in het stadsbestuur die bij de gemeenteraadsverkiezingen daar volgend jaar weer om zal vragen”.

Desgevraagd reageert de gemeente: Het groot onderhoud aan de Zijlsingel is aanstaande. Het stadsbestuur is bekend met de slechte staat van onderhoud van het wegdek. Binnenkort wordt het asfalt  opengebroken voor de aansluiting op het riool bij de woningbouw van Portaal en later dit jaar wordt groot onderhoud gepleegd aan het wegdek van de Zijlsingel. Dan is kunnen ook kleine aanpassingen in de inrichting aangebracht worden. Per brief worden omwonenden hierover tijdig geïnformeerd, aldus het stadsbestuur.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *