Een bus vrije Stationsstraat heeft gevolgen voor OV reizigers

Als de Stationsweg bus vrij wordt gemaakt vóórdat via alternatieve routes gereden kan worden, zullen de bewoners van de Pieters-Academiewijk, Vreewijk en Zuid-west geen rechtstreekse busverbinding meer naar het station hebben. De reizigersvereniging ROVER concludeert dit uit het rapport ‘Autoluwe Binnenstad’ van Goudappel Coffeng dat zij middels gerechtelijke tussenkomst onder ogen kreeg. ROVER pleit ervoor de bus niet te weren uit de Stationsstraat zolang niet over andere routes gereden kan worden. Vroegtijdig geld vrij maken voorbrugverbinding aanpassing biedt uitkomst.

door Hans Schuurman

Volgens Hans  van Dam van ROVER strijden gemeentelijke politieke ambities en vervoergerief om voorrang. Tijdsdruk ontstaat door een aanstaande nieuwe openbaar vervoer aanbesteding, vermoedelijk eind 2022. In de Agenda Autoluwe Binnenstad gaan de alternatieve routes via de Rijnzichtbrug of Turfmarktbrug, waarvoor echter het benodigde geld ontbreekt. Van Dam vreest dat als de inschrijvende vervoerders niet door de Stationsweg mogen rijden en zij geen uitzicht hebben op spoedige ingebruikname van alternatieve routes, zij een minder dienstbaar vervoersplan presenteren, met veel overstappen.

Volgens het rapport van Goudappel Coffeng trekken de huidige bus routes door het centrum, over de Stationsweg, Steenstraat, Turfmarkt en Breestraat, een zwarte wissel op de leefbaarheid van de stad. Zij bedachten daarom drie alternatieve routes., afwegingen makend met leefbaarheid, verkeersveiligheid, OV-exploitatie, bereikbaarheid en investeringskosten.

Alternatieve routes

 1. Afsluiten Stationsweg voor busverkeer in combinatie met knip autoverkeer Turfmarkt en herinrichting Turfmarkt zodat busverkeer in plaats van één richting in twee richtingen kan plaatsvinden. 2. Faciliteren busverkeer op Rijnzichtbrug en Morsweg door knip autoverkeer Rijnzichtbrug, in combinatie met knip autoverkeer op Turfmarkt, en herinrichting Rijnzichtbrug en realiseren haltevoorziening Morspoort om westzijde centrum te bedienen. 3. Als 2 maar met scheiden van bus en fiets op Rijnzichtbrug. Het rapport bevestigt dat voor de Routevarianten 2 en 3 belangrijkste infra-aanpassingen nodig zijn zoals het aanleggen van een fietsbrug naast Rijnzichtbrug.

Van Dam vreest eind volgend jaar een vervoersplan ontwikkeld wordt waarbij niet deze drie te gebruiken zijn, maar de Stationsweg wel bus vrij is gemaakt. ‘De as Leiden Centraal – Breestraat – Korevaarstraat – Lammenschans noemt hij cruciaal. Van de reizigers van Leiden Centraal naar de haltes Breestraat en Korevaarstraat reist bijna 60% met R-net lijn 400. Bij het verplaatsen van lijn 400 naar de Centrumroute (Hooigracht-Langegracht) zal halte Hogewoerd de functie van de Korevaarstraat gedeeltelijk kunnen overnemen, maar zeker niet die van de Breestraat. Die wordt afhankelijk van de stadslijnen. Volgens hem zijn vanuit het huidige gebruik gemeten niet alleen de bewoners van Pieters-Academiewijk, Vreewijk en Zuid-west belangrijk maar evenzeer van belang voor werk, winkelen en toerisme. Vervoersconsumenten eenmaal gewend aan een andere vervoersmiddel dan OV vervoer, veranderen vaak niet meer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *