De verkeerskruising Engelendaal en Oude Spoorlijn op Leiderdorps grondgebied wordt compacter met een ruime fietstunnel onder het Engelendaal. Automobilisten rijdend op het Engelendaal richting Leiden die linksaf slaan, moeten straks een (nog) krappere bocht nemen. Zij zien voor zich, op de plaats waar ooit het noordzijde fietspad lag, een bosschage die de boogwoningen beschermt tegen verkeerslawaai. De verkeersaanpassingen zijn onderdeel van de aanleg van de Leidse Ring Noord.
door Hans Schuurman
Fietsers rijden in de nieuwe situatie niet meer via de Rietschans maar door een lichte, veilige en rechtstreekse onderdoorgang naar en van Leiden. Deze tunnel onder de Engelendaal sluit aan op het fietspad aan de zuidkant van de Oude Spoorbaan. Het fietspad wordt verbreed tot vier meter vanaf de rotonde N445/N446 tot en met de kruising met de Sumatrastraat in Leiden. Hiermee verbetert deze regionale en veelgebruikte fietsroute ook voor woon- werkverkeer, recreanten en scholieren uit de richting Oud Ade en Leiderdorp. De onderdoorgang voor fietsers en voetgangers onder de Oude Spoorbaan blijft bestaan. De tunnel krijgt een opknapbeurt en wordt met een gemetselde wand gekoppeld aan de nieuwe tunnel onder de Engelendaal. Parkstroken met veel nieuwe bomen en planten maken de kruising tot een prettige omgeving voor fietsers en voetgangers.
Willen de gemeenten hiermee het tot veler verdriet in 2018 opgeheven fietspad noordzijde een beetje goedmaken? Ah, het fietspad werd indertijd dus opgeofferd voor het autolawaailuw van de boogwoningen. Wandelen over de Zijlbrug kan nog steeds over de brug noordzijde met de fiets aan de hand de trap naar beneden nemen waar ’t pad ophoudt voor de toekomstige groenstrook (zie inzet foto).
Verkeerswethouders Willem Joosten (Leiderdorp) en Ashley North (Leiden) roemen de vergroening en milieuwinst. Minder CO2 uitstoot door snellere verkeersafwikkeling en meer groen. De Leiderdorpse wethouder koestert ijdele hoop dat Leidenaren op weg naar het Alrijne ziekenhuis het Engelendaal rechts laten liggen en kiezen voor de Oude Spoorbaan waar ze straks lekker met 70 km. per uur richting Roelofarendsveen kunnen rijden.
Krappere bocht
Joosten herinnert zich desgevraagd nog wel dat auto’s in het verleden bij de huidige afslag van het Engelendaal richting Leiden vaak botsten tegen de railing die het toenmalige fietspad moest beschermen. Toen de gemeente de reparaties van auto’s in deze bocht beu was, verving zij het hekwerk voor betonnen blokken. Dat scheelde de gemeente reparatiekosten. De zwarte strepen op de betonblokken verraden dat nog steeds auto’s de betonnen weg afscheiding schampen. Ligt die bocht wel goed? Het zou een goede reden zijn om bij deze gelegenheid de bocht te verruimen. Maar, nee, de gemeente maakt de bocht krapper. Leidenaren die afslaand op het Levendaal op de binnen rijstrook rijden houden de auto voor zich op de buiten rijstrook nauwlettend in de gaten, alert voor een onverwachtse wending als gevolg van een schrikreactie. Joosten: “Ja, de bocht wordt krapper, het voldoet aan alle veiligheidsvoorschriften”.
Begin 2023 begint ’t werk. Het tracédeel van de Leidse Ring Noord kost ruim 20 miljoen euro. Leiden de metropoolregio Rotterdam-Den Haag betalen mee. Leiderdorp betaalt € 2,4 miljoen plus een extra 3 ton reparatiekosten voor de damwand bij de boogwoningen die is gaan wandelen.