Het stadsbestuur maakt de binnenstad autoluw door opheffen van parkeerplaatsen op straat of door bestemmingsDe oneven genummerde zijde van de Steenschuur is heringericht, de even zijde blijft voorlopig onveranderd.verandering. Staande op de Groenebrug over het water van de Steenschuur, links De Steenschuur als showroom, wanneer wordt de rechterkant heringericht?
door Hans Schuurman
Tussen de Groenebrug en de Breestraat is de linker zijde van de Steenschuur ingericht als fietspad en afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Waar voorheen parkeerplekken waren, zijn nu permanente fietsenrekken geplaatst en een bankje met prullenbak. Ook zijn de boomspiegels vergroot en beplant. Het ontwerp is samen met een aantal een aantal bewoners en ondernemers gemaakt.
De parkeerplaatsen op de andere kant van de Steenschuur (even zijde) wordt bestemd voor vergunninghouders. Dit deel van de Steenschuur blijft voorlopig zo ingericht. Deze Steenschuur weg heeft de functie van wijkontsluiting van de Pieterswijk. Er kunnen pas parkeerplaatsen weggehaald worden als de parkeerdruk dat toelaat, meldt de gemeente.
Wethouder Ashley North. (GroenLinks) somt de plekken op in de binnenstad die een gedaanteverandering zullen ondergaan. Blik hoort zoveel mogelijk onder de grond, vindt hij, daarvoor heeft Leiden ondergrondse garages onder de Lammermarkt en de Garenmarkt gegraven. Ook de parkeergarage Haarlemmerstraat wordt uitgebouwd als compensatie voor de Kaasmarkt parkeer inkrimping. Ongeveer 10% van de parkeerplekken op straat verdwijnt en voor 1.000 parkeerplekken verandert de bestemming van betaald parkeren in parkeren voor vergunning houders.
2.300 gehandicapten parkeerplekken
Tegen het voorjaar zijn vrijwel alle parkeerplaatsen in het centrum en stationsgebied bestemd voor vergunninghouders. Voor houders van een gehandicaptenparkeerkaart heeft North een mooi boodschap. Het voorjaar krijgen houders van een gehandicaptenparkeerkaart het recht te parkeren op een vergunninghouder plaats. De keuze van mindervaliden wordt hiermee verruimd naar 2.300 parkeerplekken.
Op een aantal strategische locaties in de binnenstad, 600 plaatsen, wordt het nieuwe kort parkeren geïntroduceerd waar je maximaal 2 uur mag parkeren. Het zijn plaatsen met veel winkels of andere bezoekfuncties waar geen parkeergarage in de buurt is. Zoals Lange Mare, Doezastraat, Langegracht en Levendaal. “Hiermee wordt zoekverkeer voorkomen”, aldus North. “Bezoekers in garages en bewoners op straat” luidt het parkeer devies in Leiden.
De grootste oppositie partij in de gemeenteraad, de VVD, wil als zij na de gemeenteraadsverkiezingen de stad meegaat besturen, de parkeerregels weer veranderen. Wethouder North is hiervan niet onder de indruk. North: “Het project Autoluwe Binnenstad werd indertijd door twee derde van de gemeenteraad gesteund en een groot deel van de binnenstad bewoners is blij met de vergroening en verbeterde leefbaarheid in de stad.’’ En waarom het royale gebaar naar mensen met een beperking die straks op alle 2.300 vergunninghouderplaatsen hun voertuig mogen parkeren? North: “Leiden is een inclusieve stad”. Waarmee hij wil zeggen dat voor iedere Leidenaar, valide of mindervalide, gelijke kansen moeten hebben met parkeren van de auto.