Kan iedere inwoner digitale dienstverlening gemeente wel bijbenen?

Wordt de digitale dienstverlening van de gemeente voor haar burgers, callcenter en Burgerzaken met je thuiscomputer toegankelijker?  ‘De Leidenaar staat centraal’, zegt ons stadsbestuur. Maar niet alle Leidenaren zijn digitaal vaardig. Eén op de zes inwoners gebruikt nooit internet of heeft veel moeite met gebruik van de computer. In een inclusieve stad zou toch iedere Leidenaar over de zelfde kansen en mogelijkheden behoren te beschikken!

door Hans Schuurman

In haar nieuwe kijk op dienstverlening ‘Goed voor elkaar’ speelt de gemeente in op nieuwste trends,  WhatsApp, Facebook enz. enz.. Waar mogelijk vindt dienstverlening plaats- en tijdonafhankelijk onafhankelijk.  Of anders gezegd: Beste Leidenaar u doet al het (voorbereidend) werk dat wij vroeger deden nu zelf, s ’avonds na uw werk thuis op uw gemak.

Bij Burgerzaken op het Stadskantoor kun je je paspoort of rijbewijs aanvragen of die verlengen, invalidenparkeerplaats vergunning – of een parkeerplek voor bezoekers krijgen en verhuizing regelen met hulp van de DigiD. Oh, heeft u nog geen DigiD? Sluipenderwijs zijn alle administratieve voorbereidende werkzaamheden in de loop der jaren verschoven van de balie naar de burger. Duurde de intake voor het verlengen van een rijbewijs vijf jaar gelden een klein half uurtje. Als klant moet je alle paperassen nu zelf voorbereiden als dat gelukt is, binnen 10 minuten, klaar is Kees. Het ophalen van het rijbewijs gaat mogelijk nog sneller, de tijd voor de ontvangst handtekening en verifiëren van de identiteit en het document uit de kluis halen. Even stiekem klokken, minder dan 5 minuten.

Computervaardigheid

Met een efficiency slag is niets verkeerd, € 41,50 voor een rijbewijs is al duur genoeg. Maar is iedereen in staat zittend voor de computer werk te doen? Oh, u heeft geen computer! Ongeveer 11% van de Nederlanders van 16 tot 65 jaar, dus ongeveer 13.000 Leidenaren, heeft geen of weinig ervaring met de computer. Onder Nederlanders van 55 jaar en ouder is dit zo’n 20%. Van de laaggeletterden, volwassenen die moeite hebben lezen, schrijven of rekenen,  in Nederland kan ruim 30%, ongeveer 40.000 Leidenaren, niet goed omgaan met een computer. “Mevrouw, kan uw schoonzoon u dan niet helpen?”

De gemeente ziet een (deel) oplossing voor deze digibeet burgers in het verbeteren van ieders computervaardigheid. Computerles bij BplusC , Senior Web, hulp en bijstand van welwillende vrijwilligers van de internetcafés. Er blijft echter een grote groep, zieken, oudere senioren, laaggeletterden en stadgenoten met beperkte verstandelijke vermogens voor wie dit geen soelaas biedt. Voor Burgerzaken ben je voor dienstverlening aangewezen op de overheid de burger kan niet naar een concurrent. Dat schept verplichtingen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *